måndag 18 april 2022

 6173/

- Jag gör våldsfilm bara därför att jag avskyr våld!

- Ungefär som om omusikaliska skulle göra musik alltså?


6174/

"Ingen har rätt att vara glad förrän alla är glada!" Sa glädjedödaren glatt.


6175/

"Men om jag aldrig  har läst ett ord av en författare borde jag väl ändå ha rätt att slippa intressera mig för denne författares privatliv? Jaså, inte."


6176/

Den viktiga rätten att själv få välja vilket trauma man trivs bäst med. Och inte bara automatiskt tilldelas ett mer eller mindre nationellt trauma. Fast kollektivanslutningen finns förstås kvar även om den idag ofta är klädsamt dold.


6177/

Surr om Samhället är inte längre gångbart som inledande parningskonversation / Annat var det förr / Och när var förr förr / På sextiotalet / Och när var sextiotalet / Någon gång på sjuttiotalet.


6178/

Det går att utbilda sig / Men det går inte att utbilda sig för framtiden / Såna som idag vet precis vad som kommer att behövas i framtiden vet i alla fall ingenting om historien.


6179/

Alla dessa välspelade gnäll-och-gräl-pjäser / Och alltid den Förbjudna Frågan: "Men varför skiljer dom sig inte helt enkelt!?" / Men om något skulle vara enkelt skulle det inte finnas någon dramatik / Och det vore ju värst av allt.


6180/

När man bara är ointresserad av Någon / Tolkar Någon gärna detta som att man starkt ogillar Någon / Vilket skulle förutsätta att man var engagerad / Men likgiltighet är vanligare än ogillande / Allra helst vrider Någon upp din uppenbara likgiltighet till: "Han tar avstånd från mina fina åsikter!" / Och Någon vrider i allra värsta fall upp din likgiltighet till att Någon KÄMPAR för något / Men när Någon tror sig KÄMPA för något är det inte längre lönt att ens vara likgiltig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar