söndag 10 april 2022

 6113/

Genom att läsa jazzböcker fick jag fördomar mot narkotika. Jag fick för mig att heroin inte var särskilt bra för hälsan. Man kan lära sig en hel del av jazzböcker. Och av fördomar.


6114/

Om man godtar att Någon Annan har rätt att döma över en själv är man redan dömd. Men du blir inte fri bara för att du bjäbbar mot domaren. Bara om du säger: "Du är inte godkänd som domare av mig!" Men det där med "fri" är förstås lite komplicerat. För att inte säga rent ut bängligt.  Om du till exempel blir sårad över att Ungdomen anser att du är mossig har du erkänt Ungdomens rätt att döma över dig själv. Och då är du redan dömd. Och då har du redan förlorat. Bara om man själv väljer sina domare är man  riktigt fri.


6115/

"Det finns bara en åsikt som är rätt! Och den åsikten har jag redan!" Är inte alltid en bra utgångspunkt för en bra diskussion. Även om det är en vanlig utgångspunkt. Och att något är vanligt är ett vanligt argument. Även om det inte alls är något argument. Men man kan ju inte alltid vara så himla petnoga. Framförallt inte i en diskussion.  Där huvudsaken alltid är att vinna och aldrig att kämpa väl.


6116/

Att bagatellisera problem är ett bra sätt att få problem att växa. Huru ofta hör man inte par säga: "Äh, det är inget problem! Alla par brukar väl kasta tallrikar på varandra då och då!? Det handlar ju trots allt inte om handgranater!?" Men ännu farligare är : "Nej vi har inga problem! Fast det är klart. Hon är ju som Hon är. Men eftersom Jag är så himla storsint och överseende går det hur bra som helst ändå. Anser Jag."


6117/

Det vaga missnöjets kraft / Det vaga missnöjet tycker inte om nuet / Det vaga missnöjet bryr sig inte om framtiden / Det vaga missnöjet fasar inte för förändringar / Och därför en vacker dag: Det plötsliga och helt oväntade uppbrottet / "Men Han hade ju inte låtit nå!?"


6118/

Han lyckades samtidigt klaga på att skogen dör, och på att öppna landskap växte igen. Han hade en simultankapacitet som hette duga. Eller vad den nu hette. Dum var den i varje fall.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar