lördag 11 december 2021

 5667/

Wästern: Den evigt manliga drömmen om att alltid vara redo för allt.


5668/

Många skulle vara roligare om dom inte trodde sig redan vara det.


5669/

Så snart han hörde ordet "folkrörelse" kastade han sig ned på bönemattan.

Eller: Såna som inte kan säga "folkrörelse" utan att få tårar i ögonen.


5670/

Kan man bli mer ofri än att ständigt vara beroende av att bråka med andra? Andras dumhet & elakhet behövs för att bevisa den egna klokheten & godheten. Att vara "stridbar" är att vara beroende till tusen. Men tro sig vara fri värre.


5671/

Jag tycker sämre om alkoholisthustrur än om alkoholister. Tror jag. Ibland. Men vad tycker jag om en alkoholisthustru som inte ens lyckats få fatt i en passande alkoholist? Om henne är det nog syndast av alla? Tror jag. Ibland


5672/

Janne Vängman-film: Folklighet som ett ständigt skrockande.


5673/

Ingen har föreslagit att man ska avliva människor mot deras egen vilja, och därför handlar dödshjälpsdebatten främst om detta problem.


5674/

Det roar mig inte längre att konsumera / Inte ens att konsumera idéer / Och ännu mindre att konsumera såna idéer som allmänt anses vara roliga.


5675/

Slutsummering: "Arbetslivet var inte mycket till liv. Och inte var det väl särskilt mycket till arbete heller?"


5676/

Jag har svårt för rättshaverister / Även när rättshaverister råkar ha rätt / Men / Såna som anser sig få egen klokhet genom att ständigt blåsa upp andras dumhet / Ett slags snyltande beroende / Om man inte kan ta det lilla lugna / Kan man heller aldrig ta det stora lugna / Som kanske är vishet / Eller i alla fall något åt det hållet.


5677/

Som bekant: Enda brottslingar som intresserar mig är såna som slutat vara brottslingar. Och då blir allt bra? Inte särskilt. "Sonat sitt brott" är ett uttryck som många använder, men ingen tror på. Ingen blir bättre av att sitta i fängelse. Fast många blir förstås bättre brottslingar av att sitta i fängelse. Där kan man snappa upp en hel del tips som kan vara bra att ha i den fortsatta brottskarriären. Det är alltså klokt att vara skeptiskt avvaktande mot alla kåkfarare. Kåkfararen bör bära på sin bevisbörda resten av sitt liv. Och sen får man se.


5678/

Rökaren har för alltid fimpat sin rätt att uttala sig om empati.


5679/

Snällskallarna ställer mest bara till med elände för andra. Fast själv klarar sig snällskallen ofta rätt bra undan eländet han ställt till.  Ingen vill bråka med en snällskalle. Det anses inte vara värt besväret.


5680/

Har trots allt / Aldrig riktigt förstått / Varför just prostituerade aldrig ska behöva ta något ansvar för sina handlingar / Och för sina liv / Jo jag vet jag vet / Men jag har ändå aldrig förstått / Och den som säger han förstår när han inte fattar är en meningslös medlöpare / Hur snabb han än må vara / Men / Prostituerade är ju faktiskt sexlangare / Och när det gäller knark är det langarna man vill klämma åt / Men det är en jävla skillnad / Säger alla / Men förklarar aldrig varför det är en jävla skillnad / Men det har visst något att göra med den rätt-tänkande offerromantiken / Tror jag.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar