måndag 14 februari 2022

 5904/

Den som pekar ut makten har alltid makten bakom ryggen.


5905/

Han hade en inkomst som fick folk att blekna när dom tog betalt.


5906/

- Vad gjorde du sextioåtta?

- Jag övervintrade.


5907/

Pensionärer är duktiga på att gnälla och när detta påpekas gnäller pensionärer dubbelt så duktigt.


5908/

Politiker påstår sig vara folkvalda / Journalister är inte folkvalda / Men hur det är med folket vet jag inte  riktigt / Jag fick fråga folket: "Har du verkligen valt den där typen?" / Och folket svarade: "Nej det har jag icke!" / Fast med ett betydligt folkligare ordval.


5909/

Man "kämpade" (pratade) för kvinnans rätt att få dra ut i det härliga arbetslivet. Och man "slogs" (pratade) för kvinnans rätt att få sjukskriva sig bort från det förfärliga arbetslivet. Man kunde som inte riktigt bestämma sig för hur man ville ha det. Så man tog båda två för att vara på den säkra sidan.


5910/

Är det normalt att läsa psykologiböcker, och ändå känna sig normal? Frågan är om man kanske till och med skulle kunna klara av att bläddra i ett läkarlexikon?


5911/

- Hur länge kan länder hålla på och gnälla över kolonialismen?

- Ungefär lika länge som Sverige gnällde över förlusten av Finland gissar jag.


5912//

Drömmarna bearbetar och bearbetar, knådar och knådar, och går allmänt an värre än en bakmaskin. Men man får aldrig störa sina drömmar genom att börja detaljstudera dom! Då blir drömmarna nervösa och börjar hitta på saker. Drömmar mår bäst när drömmar får vara i fred för folk.


5913/

Landets huvudnäring är att gå på kurs. Antingen är du kursledare, eller så är du kursdeltagare. Men är du riktigt, riktigt intellektuell går du istället på diskurs.


5914/

Vad hjälper det människan / Om hon räddar naturen / Men förlorar sin glädje / Att döda glädje är ett värre brott än att dräpa sälar / Fråga sälarna själv.


5915/

 - Jag städar sällan hemma! Jag föredrar nämligen att vara tillsammans med min familj!

-- Jaha, så ni föredrar att sitta och slappa framför teven ni också?

(Att städa / Eller icke städa / Att städa tillsammans är också att göra något tillsammans / Och då blir det dessutom något gjort / Du får allt att låta så enkelt / Bara för att något är enkelt betyder det väl ändå inte att något är enkelt / Jag förstår / Att jag inte förstår / Vilket lär vara en bra filosofisk början.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar