söndag 15 augusti 2021

 4893/

- Vad anser du om kungahuset?

- Kungahuset? Nja, det är väl inget större fel på själva huset. Bara man målar om, och fixar taket. Men sen är det förstås också snart dags att stamrenovera. Och då blir det dyrt. Då måste man byta rubbet. Dom får väl bo i barack under tiden.


4894/

Att rycka på axlarna är egentligen inte mycket svårare än att vissla. Prova själv.


4895/

Man ska aldrig satsa sin prestige på sina gissningar.


4896/

- Jag tror att jag är pensionerad. Men jag vet inte från vad. Däremot vet jag till vad. Till mitt eget tempo, och till mitt eget liv. Min tid är min, och mitt liv är mitt. Det känns nästan som logiskt ibland.


4897/

Varför kan man inte drop-out-a från konstnärlig verksamhet? Därför att konstnärlig verksamhet är inpyrd med romantiska illusioner och fårskallig beundran från utomstående. Men att lägga av var nog det mest konstnärliga den konstnären gjort i hela sitt liv, det sa alla utom han själv.


4898/

I små doser är det väldigt roligt med folk som totalt saknar humor.


4899/

Alltid nåbar = Alltid störbar = Alltid sårbar = Alltid allt utanför egen kontroll.


4900/

Autentisk radiofelhörning: "Fulingvarning utfärdad" För det var väl en felhörning?


4901/

Såna som väldigt gärna vill visa upp sina ädla åsikter blir väldigt gärna väldigt otrevliga.


4902/

För henne var det allvar - för honom var det på sin höjd en klintbergare.


4903/

Självförtroendet räcker förmodligen till. Men till vad? Och om man helt enkelt blir less på att leva? Och om tråkigheten flyttar in och helt tar över? Vad gör man då? Förmodligen ingenting.


4904/

En rökare i USA stämmer ett cigarettbolag på miljoners-miljoner / Påstår sig inte ha känt till att det var farligt att röka / Får viss sympati / Men såna som påstår sig inte ha känt till koncentrationslägren får sällan någon sympati / I "Havets hjältar" från 1897 sägs redan på sidan fjorton att cigarett-rökning är "bad for the lungs"/  Rökarna i USA läser tydligen alldeles för få böcker / Dom hinner väl inte / Det tar en hisklig massa tid att röka om det ska göras noggrant.


4905/

Om stress är ett så stort hälsoproblem borde väl pensionärer  vara friskast av alla? Men detta glada budskap har tydligen inte nått fram till alla de pensionärer som envisas med att ständigt störa sjukvården? Kan det bero på att många pensionärer hör lite dåligt? Eller trilskas dom bara?


4906/

Finns det någon sundare tillflyktsort än sängen? Bortsett då från döden som är en ren naturprodukt. Sömn, sex och cykling är som bekant de tre bästa förutsättningarna för välbefinnande. ("Var befinner du dig?" - "Jag befinner mig väl!" - "Det var roligt att höra!") Och de tre stora, men liksom lite mer andliga, förutsättningarna är: Tedrickning, tidningsläsning, samt måttfull musik.


4907/

Nu var han i den åldern då det kändes som en seger att inte behöva gå på toaletten på natten. Alla åldrar har sina glädjeämnen, alla åldrar har sin tjusning, och alla åldrar tar slut.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar