onsdag 4 augusti 2021

 4850/

Göteborgare: "Uppsalabor är stela och tråkiga!" Ungefär lika sant som: "Göteborgare är gnälliga!"


4851/

Man måste springa fort för att komma ikapp sig själv.


4852/

- Alla är minsann inte rika!

- Nä, men alla är minsann inte fattiga heller! Och dessutom hatar jag ordet "minsann"!


4853/

Barnlösa dör minst lika glada som Alla Andra. Och det brukar dessutom bli betydligt billigare begravningar. "Det finns fördelar med allt!" Som liket själv alltid brukade framhålla.


4854/

Barnen var utflugna. Och inte nog med det: Barnen var utflugna långt åt hellwitti. "Ibland har man tur!" tyckte Han. Men det sa Han inte. "Ibland ska man hålla tyst!" tänkte Han tyst.


4855/

Han ville ha ett avdramatiserat dramatikskriveri / Ett inåtvänt författarskap / Ett avigt författarskap / Den ständiga inre dialogen / Att publicera / Yrket / Rollen / Allt det där med yrke och roll bänglade bara till allt / Problemet var bara att han behövde ha någon roll / Eller något yrke  Att dra till med / Om någon skulle fråga / Och det gjorde någon alltid / Men allt det där tog tvärslut / Sen när han blev pensionär / Och det blev han / Även om det tog onödigt lång tid.


4856/

Han var en omedveten medelmåtta / Och trivdes förträffligt med sin medelmåttlighet / Men om man har otur är man en medveten medelmåtta / Och då trivs man inte fullt så bra / Men värst av allt är om man råkar vara en originell och medveten medelmåtta / Då kan man lika gärna lägga av.


4857/

Men fortfarande kan jag efter alla dessa år drabbas av akut trivsel: "Det här är MIN bostad! Här är det  JAG som bestämmer! Och här har jag det trevligt till tusen, även om jag kanske inte blir fullt så gammal!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar