onsdag 25 augusti 2021

 4996/

Finns det ingen jägare som jagar, för att jaga? Är alla jägare egentligen bara ute efter naturupplevelser? Men varför blir jägarna då alltid så upprörda när jakten på ditt-och-datt "hotas"? Naturen finns kvar, och det var väl den som var det viktiga, och inte jakten?


4997/

Poliser med sura magar och sura själar prånglas ut som samhällskritik /Men samhällskverulans är inte samma sak som samhällskritik / Det är inte surhetsgraden som avgör / Och att tillföra tråkiga opera-arior gör sannerligen inte boken bättre.


4998/

Snart kommer TRÅK-KURSERNA: "Våga vara tråkig!" "Kom ut som trist!" "Den kreativa tråkigheten!" "Hur man ordnar ett jättetråkigt barnkalas!" "Ta fram ditt inre skittråkiga barn!"


4999/

Eftersom han var ett så kallat "söndagsbarn" blev han förstås ett bra söndagsbud. Ibland går livet ihop.


5000/

= En skrämmande hög siffra. Fast den borde förstås firas. Men hur firar man en siffra? Utan att behöva förfalla till matematik?


5001/

Så länge jag nattetid kan hitta pengar på gatan anser jag att mina glasögon är tillräckligt bra. Men det anser inte glasögonförsäljarna.


5002/

Samhället har bara två huvudroller: Arbete och sjukdom. Och resten är statister.


5003/

Än så länge är jag klokare och roligare än en hund. Sen får vi se om jag också blir tvungen att börja voffa.


5004/

Dumskallar saknar vidvinkel. Dumskallen säger: "Det var en trevlig fest!" Men dumskallen menar: "Jag hade trevligt!" Att alla de andra nittionio fåren hade urtråkigt märkte aldrig dumskallen. Eftersom dumskallen, som sagt, saknade vidvinkel. Fast sen finns det förstås såna som förnekar hela den här dumskalleproblematiken och säger: "Det finns inga dumskallar!" Det är dumt sagt.


5005/

Och när man väl då / En vacker dag / Har kvoterat klart / Alla är kvoterade / Fast några blev visst ändå över / Nedrans / Men såna som inte är kvoterade får skylla sig själv / Är man sist i kön riskerar man att hamna sist i kön.


5006/

Alla barn som idag knappar så flitigt på datorer och liknande / Och får så förfärligt mycket beröm för allt sitt knapperi / Vad månde bliva / Månde bliva som vanligt / Få månde bliva kreativa / Men alla månde bliva konsumenter / Och allt månde bliva som vanligt.


5007/

Visdom eller visdum? Svår fråga. Jag anser mig själv snarare vara normalbegåvad än normal. Och hans anspråk på att vara vis bevisade bara att han inte var vis utan visdum. Den som verkligen är vis låter listigt nog andra bevisa sin visdom. "Om jag får säga det själv!" ska man aldrig säga.


5008/

- Vad lärde du dig av att springa i trappor?

- Jag lärde mig att det är tröttsamt att springa i trappor.

- Vad lärde du dig mer?

- Jag lärde mig att vissa namn är vanligare än andra.

- Var det allt?

- I stort sett.

- Men i smått sett?

- Jag lärde mig även att det var varmare på sommaren än på vintern.

- Bättre börda bär ingen med sig än en ryggsäck fylld med lärdomar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar