lördag 17 juli 2021

 4737/

Han var självmålsmänniska, inte självmordsmänniska, och det visade sig vara en väldig skillnad.


4738/

- Ta självmord!

- Ta dig i valfri kroppsdel!


4739/

En resurs som slukar resurser är ingen resurs. (Kanske snarare en SÄMRE omformulering? Allt går inte alltid åt rätt håll. Och när det gått riktigt illa vet man inte ens vilket håll som är rätt. Då står man där. Och det är nog det klokaste man kan göra. Leta upp en bekväm gran, lägg dig ner, och ta det lugnt. Sen får du se om drevet hittar dig. Eller inte. Är du över 70 antas du alltid vara knäpp och icke kunna taga vara på dig själv. Och alltså skickar Samhället ut ett drev. Det är fördelen med att vara över 70. Det finns gott om granar i skogen. Och drevet tycker bara det är trevligt att leta efter virriga personer över 70. Och förr eller senare blir alla virriga hittade. Döda eller levande. Huvudsaken är att alla hittas.  Man kan inte ha en massa folk liggande döda under granarna i ett välfärdssamhälle. Hur skulle det se ut.)


4740/

Jag är sparsam / Men jag bryr mig inte om pengar / Alla förstår inte skillnaden / För mig är pengar oberoende / Inte konsumtion / Man ska inte behöva betala dyrt bara för att leva / Det är det inte värt.


4741/

Bekvämt gå ut med bekant / Annars blir det kanske aldrig av att gå ut / För att träffa folk / Men / För det finns alltid ett men / Eller många men / Är man två blir man lätt en självförsörjande grupp / Som inte behöver träffa några andra / Man har trevligt ändå / Men / För men kommer alltid igen / Det var just för att träffa andra man gick ut / Man gick inte ut för att ha trevligt / Trevligt kan man lika gärna ha hemma / Man misslyckades alltså / Men man misslyckades på ett trevligt sätt / Men när trevligheten tagit slut är man tillbaka där man började /Och vad skulle man då dit å göra/ När man redan var där.


4742/

- Kan du försörja dig på att skriva?

- Det har jag aldrig tänkt på? Det är väl därför det har fungerat? 

- Så är det. Börjar man tänka det allra minsta brukar det sluta  illa.

- Jag har väl helt enkelt haft tur. Jag var nog alltid mer för att skriva än för att tänka.

- Du har aldrig funderat på att börja fiska?

- Aldrig.

- Du har haft tur. Finns det något tråkigare än fiske?

- Fast dom säger att det är ganska tråkigt att spela bridge också?

- Och golf ska vi bara inte prata om!

- Och framförallt inte spela.

- Det värsta vore väl, om man började med golf, och sen tyckte det var jätteroligt, vad skulle man då ta sig till?

- Så illa ska det väl inte behöva gå. Du måste lära dig att tänka positivt. 

- Eller att inte tänka alls. Som du gör.

- Men jag tar inte åt mig hela äran. Det fanns flera före mig som kommit på ungefär samma knep.

- Jo, man lär sig av historien att det egentligen aldrig har hänt något nytt.

- Och att det alltid fanns nån som var före den som var först.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar