fredag 1 oktober 2021

5150/

DET SJÄLVSKOTTANDE SAMHÄLLET: När det var vinter vilket det var ofta i Lule skottade vi själva för att få till en plats på isen / En snöfri plats för ishockey, bandy och blandat, det var liksom inte så noga / Hade man en klubba så hade man en klubba / Hade man en puck så hade man en bandyboll / Och vi skottade själva i några år / Sen tog annat över / Sen tog andra över / Sen kom SAMHÄLLET in i bilden / Säga vad man vill om SAMHÄLLET men han var en jävel på att skotta / Och det berodde på att han fick betalt / Varför han skulle skotta och varför han skulle få betalt fattade jag aldrig men det var inget jag behövde fatta heller / Det bara var så / Det bara blev så / Det blev liksom bara självklart att SAMHÄLLET skulle skotta och stå i / Och sen då i Uppsala när vi började pyssla med teater så smått / Visade det sig till vår överraskning att vi genom mystiska "Studieförbund" kunde få fram pengar till vårt trivsamma pyssel / För SAMHÄLLET hade hoppat in även här / Trevligt / Och dyrt / Men inte heller här fattade jag väl varför / Det var som det var i stort sett / Men sen / Men sen hände grejer / Sen var det några elaka där som kom på att dom ville rasera rubbet / Och dom raserade samhället och stod i så det stod härliga till / Och det gick nästan så långt att några blev tvungna skotta själv / Så får det bara inte gå till / Att skotta bort välfärden är ett jävla sätt / Och till och med kulturen blev dyrare / Ett tag var det så billigt att gå på teater att man nästan fick betalt / Det kallar jag kulturpolitik / Ja inte jag men / Och nu vart alltet sorgligt till tusen / Tyckte alla / Tyckte många / Tyckte några / Tyckte inte jag / Och SAMHÄLLET blev snällare och snällare och dyrare och dyrare men nu satsade SAMHÄLLET på helt andra grupper / Så här lät det: / - Vi vill ha ett eget hus i city! / Och samhället svarade förvånat: / - Ja, vem vill väl inte det? / - Vi inte bara vill, vi krever! Vi krever ett eget hus! Men vi krever inte ett eget hus därför att vi är värda ett eget hus! Tvärtom! Vi krever att eget hus därför att vi är så infernaliskt elaka!  Om vi inte får ett eget hus avser vi att ställa till med så mycket bråk och elände att ni inte kan tro det! / SAMHÄLLET svarade nervöst: / - Vi tror er, vi tror er! Ni hotar alltså om jag rätt har förstått era inlägg? / - Precis! Hot går hem!  / - Då ska ni genast få ett eget hus1 Beläget mitt i city! Och det ska inte kosta er en krona! Ty era pengar är era och åtgår till er konsumtion! Här är nycklarna! Det är bara att flytta in i ert hus! Tack för dialogen! / Sa SAMHÄLLET  som var snällare än någonsin / Klart man ska belöna bråkmakare / Har inte alla precis samma värde / En bråkmakare har lika stor rätt till belöning som en nobelpristagare. Och att dummast blir dyrast är bara som det ska! Redan Jesus var väl inne på det här med att slöddret ska prioriteras / Om jag minns rätt / Det var inte i går jag läste Bibeln / Och jag kom aldrig längre än till mannakakan / Eller hur det nu var / Sa SAMHÄLLET och visade upp sig från sin bästa sida / Snöskottarsidan / Jag krever ett SAMHÄLLE där ingen någonsin ska vara  nödsakad att själv skotta snö! / Ett snöskottningsfritt samhälle  är ingen dålig utopi för ett parti.


5151/

Jag tycker Tredje Världen är tråkig / Men det är precis samma som med pizza / Första pizzan är god / Andra pizzan tar emot / Men den tredje pizzan tål man helt enkelt inte. 


5152/

Den oundvikliga kompis-korruptionen / Läste en bok om Erik Lindegren / Motigt i början / Men när han väl blivit berömd skrevs alla recensioner av vänner-och-bekanta / Kompis-korruptionen är tyvärr oundviklig / Men motsatsen / Att alla dina recensioner skulle skrivas av alla dina ovänner-och-fiender då / Vore väl lika illa / Vore lika mycket lögn för läsarna / Och jag är varken vän eller ovän med en enda författare / Vad jag vet / Däremot är jag bokläsare / Författarnas privata fejder struntar jag helt i / Och det gör jag helt rätt i / Men vad hjälper det / Känner du någon så känner du någon / Och då känner du efter väldigt, väldigt noga innan du skriver ner någon.


5153/

Den som var "politiskt medveten" hävdade att Stalin i princip var bra  / Ljuva sjuttiotal / Vad ska då inte den som var "politiskt omedveten" ha hävdat / Jag bävar vid blotta tanken / Den som igår var "politiskt medveten" är idag en omedveten dumskalle / Med dåligt minne / Ett dåligt minne är den bästa huvudkudden / I alla fall för dumskallar / Det finns något lärorikt här någonstans / Men vars / Och för vem / För tänk om det är så att det alltid är fel folk som lär sig fel saker fast i fel tid / Kan det vara så illa / Det kan det väl.


5154/

Undrar hur jag skulle trivas i ett svenskt fängelse? Skulle det vara värre än A 8 i Boden? Är det synd om fångarna? Och vad gör man åt slödderproblematiken? Kan det vara det eviga problemet med ondskan som man kommer in på här fast man absolut inte vill?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar