torsdag 7 oktober 2021

 5170/

Ett helt ointressant problem / Till exempel: "Varför är jag helt ointresserad av Monica Zetterlund?" / Fast jag borde vara det? / Kan ju inte bara bero på att filmen som påstods handla om henne var dålig / Eller att hon ofta låter som en parodi på sig själv / Det gör  alla stora artister / När dom inte kommer på något annat brukar dom plagiera  sig själva /Det brukar gå bra / Brukar gå hem / Eller kan det bero på att hon får mig att tänka på andra sångerskor / Som Peggy Lee / Jag vill inte ha mina sångerskor ihopblandade / Då blir det bara slams / Av dom båda / Eller värst av allt / Man hör genast vem det är som sjunger / Personligt till tusen / Men man reagerar: "Suck! Inte nu igen!" / Att vara personlig är att leva farligt / Så det här med helt ointressanta problem är kanske ändå inte helt ointressant.


5171/

Den som ständigt försöker undvika problem får ändå förr eller senare problem / Och han blir då tvungen försöka klara sig ur knipan / Och eftersom han inte är van vid problem blir det väldigt problematiskt för han / Så det rent av syns utåt / Och då tror omgivningen att han är STRIDBAR / När han egentligen bara har försökt undvika problem / Ända tills det inte längre gick att undvika problem / Och då hade det gått långt / Då hade det gått för långt / Och då blev det strid / Och då blev han STRIDBAR / Trodde omgivningen / Och trodde i värsta fall han själv / Men man blir inte STRIDBAR bara för att man hamnar i strid.


5172/

Det är tråkigt med tvång / "Hon blev tvingad till" /" Han såg sig tvungen att" / Det handlar om dansterrorismens tvång / Och dansterroristerna är inte att leka med eftersom dom anser sig ha självklarheten på sin sida / Att ha självklarheten på sin sida är värre än att ha Gud på sin sida / När man har Gud på sin sida går det städse åt helvete / Och dansterroristerna tål inga invändningar / "Det ÄR roligt att dansa!" / - Varför? / "Därför att det ÄR roligt att dansa!" / Vilket skulle bevisas / Vilket egentligen inte ens behövde bevisas / Eftersom det bara var så / Alltid hade varit så /Och alltid skulle vara så /  "Den som inte tycker om att dansa är tråkig!" / Och dessutom dum / Och stel / Och fyrkantig / Och ska skällas ut efter noter / Men att skällas ut efter noter är minst lika tråkigt som att skällas ut som folk / Men dansterroristerna lägger inte fötterna emellan / Danstvånget ska försvaras med alla medel / Om folk själva fick börja bestämma vad dom var roade av skulle samhället snart braka ihop/ Det inser alla när vi tänker efter åt dom.


5173/

MITT MÖTE MED NATUREN. En gång mötte jag naturen. Han såg inte särskilt trevlig ut. Lika bra slå fast sanningen innan han slutar i slams, det vill säga anekdoter. Så här gick det till: Jag kom lugnt gående på stranden. Fick se en meterhög stubbe. Med märkligt rörlig ovandel. Som pejlade in mig. Röda ögon stirrade surt på mig. Och tofsar. Aha en stor uggla! Alltså en berguv. Tänkte jag. Och började sakta backa. Jag misstror ugglor av princip. Och berguvar är samma som ugglor fast större och värre. Jag behövde inte ens kolla i en fågelbok. Jag hade ändå ingen fågelbok. Däremot har jag några böcker om katter.  Det var allt. Men det var min största naturupplevelse eftersom en stor berguv är väldigt stor på nära håll när den burrar upp sig och varnar. Fast heter det "burra upp" även om berguvar? Det får heta vad det vill.  Och vad är en älg jämfört med en berguv? Alla jävlar har sett en älg / Men hur många jävlar har snubblat över en berguv? / Det var en otäck naturupplevelse som jag länge har försökt glömma/ Men det har inte gått så bra / Naturen är en envis jävel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar