måndag 11 oktober 2021

 5185/

"Man måste vara filosof för att inte förstå tiden" / Sa någon / Säger jag / Som har en okomplicerad tidsuppfattning / En spikrak järnvägsräls / Med två stationer: Vårtermin och Hösttermin / Med två uppehåll: Lilla Jullovet och Stora Sommarlovet / Självklar tidsuppfattning för en som kommer från en extrem lärarmiljö / Här behövs ingen filosofi / Det är bara rulla på så länge tåget orkar gå / Och sen? / Sen när tåget inte längre orkar gå? / Man blir tyvärr tvungen skrota tåget / Fast rälsen finns förstås kvar / Det kommer hela tiden nya tåg, det går flera tåg/  "Vem är jag?" / En annan enkel fråga med svårt svar / Är jag tåget, rälsen, lokföraren, eller bara en vanlig enkel passagerare? / Det kommer att visa sig / Med tiden / Jag vet vars tåget är på väg / Det är alltid trevligt att veta slutmålet/  Även om slutmålet är otrevligt / Alltså trots det trista slutmålet en positiv tidsuppfattning / Jag tycker det är trevligt att tiden går / Finns inget som är så tråkigt som när tåget bara står och väntar på något, eller någon, någonstans mitt ute i mörka skogen, och ingen vet varför, inte ens lokföraren, och då har det gått långt / Trevligare när tåget och tiden går / När det ser ut SOM OM det händer någonting/ Även om det enda som händer är att tåget sakta rullar framåt / Man hade visst kört på en älg sa dom / Men nu rullar det på i alla fall igen / Fort går det inte / Men det går framåt / Och det får duga.


5186/

Jag föredrar att mina skattepengar går till kultur hellre än till försvar / Men mina särintressen är mina /Möjligtvis skulle det vara trevligt med "riktad skatt"?/ Vad jag nu menar med det / Med "riktad skatt" menar jag att man själv skulle få välja vart ens skattepengar skulle ta vägen /Man kryssar för det man tycker verkar vara bra / Och hur många procent som ska hit / Men absolut inte dit / Det skulle vara en verkligt intressant demokrati / Men det måste förstås vara någon måtta på på demokratin så det inte bara blir slams av han / Om folk skulle börja lägga sig i fördelningar av skatter och sånt  vet man aldrig hur det skulle sluta/ Så det vore naturligtvis politiskt omöjligt / Det fattar ju alla även om inte alla fattar varför / För om det är något man är rädd för ute i samhället så är det just "mellanmakten" som bara skulle bängla till det för partierna som har det svårt nog ändå.


5187/

Det var en där på en klassåterträff som föraktfullt sa om den egna systern "att hon åkte ut och in på Furunäset och på sin höjd klarade av att jobba som tidningsbud då och då!" / Och Furunäset hade då samma dårklang som Ulleråker i Uppsala / Men jag sa inget / Jag visste redan tidningsbudsstatusen / Sista steget innan man helt tappar taget och ramlar ner i samhällets tveksamma skyddsnät / "Blodnöden" / Men idag också första steget uppåt för så kallade "utsatta" / Vem är det egentligen som sätter ut dom? / Men det är en helt annan fråga / / Jag avslöjade aldrig att min huvudinkomstkälla var just som tidningsbud / Det var alltså långt innan jag kom upp mig i samhället och blev pensionär / Men såna där fördomar är alltid nyttiga att höra / Även om inte alltid är så roliga att höra / Men den som väljer att bli KRÄNKT väljer  att vägra lära sig något om verkligheten / Det är såna som föredrar "hur det borde vara" framför "hur det egentligen är" / Då får man problem till tusen.


5188/

Jag hör kvinnor på tåget prata om vädret , om barnen, och om barnbarnen. Ständigt dessa barnbarn. En kvinna nämner att hon jobbar heltid, men inte som vad. Konversationen återgår genast till viktigare saker: Sommaren, sylten, saften, och barnbarnen. Det finns faktiskt könsskillnader om man har öronen med sig, vilket man förstås inte alltid har. Hade det varit män hade dom börjat med jobbet. Sen hade dom avhandlat idrottsbiten, kanske bilbiten, men sen hade dom bitit tag i jobbiten igen. Barnbarnsbiten hade dom bara snuddat vid, den kom visserligen nästan lika högt upp som hundbiten, men det viktiga var jobbet . ("Och då sa han, men då sa jag, och då vart han som paff!" ) Inte för att barnbarnsbrus är särskilt roligt att lyssna på. Men jobb-brus är ännu tråkigare. Det finns gradskillnader även i helvetet, säger alla som varit där på oväntat besök. Och vem som valt den bättre delen får avgöras från fall till fall som det står i Bibeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar