onsdag 29 september 2021

 5144/

INDIVIDEN / "Karin betyder ingenting - kampen betyder allt!" / Sa Karin på sjuttiotalet /  Och försökte förgäves få egen styrka från denna dumma världsbild / Jag tyckte tvärtom/ Jo det var alltså jag som tyckte att denna världsbild var dum / Jag sa "Det finns bara individer!" / Fast det sa jag förstås inte / Men för mig fanns inget folk, inget samhälle, ingen stat, inga klasser, ingen kamp, ingen historia, ingen framtid, ingen nation, ingen natur, ingen kultur / Det var inte många som fanns för mig / Fast det är klart / Även sånt som inte finns finns förstås / Språket är till exempel trevligt till tusen /  Men det var helt omöjligt för mig att dras in i kommunism, konservatism, för att inte tala om religion / Jag kunde aldrig, och kan aldrig, överge individen som bas / Jo, när jag dör / Antar jag / Men det är då det / Och därav dessutom också mitt ointresse för barn och barnbarn och hans moster / För släktet, för familjen, och allt vad dom kallar sig.


5145/

Åsiktsfrihet / Även för rätten att ha konstiga åsikter / Till exempel tro att jorden är platt / Att Förintelsen aldrig ägt rum / Att astronauterna byggde pyramiderna / Och allt vad dom kan hitta på / Påhitt är påhitt men våld är värre / Åsikter och våld är inte samma sak / Men våld hanteras av polisen / Kanske inte alltid med framgång / Men ändå / I princip tar polisen avstånd från allt våld som utövas av utomstående.


5146/

Men så POFF BARA! minns man incest och allt möjligt / Efter alla dessa år / Ganska fantastiskt / Fast förr fanns det visst också något som hette fantasier / Om jag minns rätt / Och det där med drömmar körde dom visst också med på den tiden / Tänk att man förr kunde lura på folk precis vad som helst / Det var tider det / Idag är allt annars.


5147/

Vad som får beröm säger något om ett samhälle / Tror jag / Den som enligt egen uppgift skriver om "svaga och utsatta människor" får beröm / Och ses som en hedervärd person / Och dessutom ofta som en bra författare / Fast det egentligen bara är smörja / Vår gamla vanliga dyrkan av svaghet och dumhet / Men motsatsen får sällan beröm / "Han lyfter fram De Rika!" / "Han tar parti för De Starka!" / "Han för maktens talan och det gör han rätt i!" / Repris: Man ska inte ta parti för De Svaga (framförallt inte med svaga argument) man ska ta  parti för såna som har rätt och för sånt som är rätt! Allt annat är bara surr!) / Men det finns förstås gränsfall / "Han har gett röst åt de lomhörda!" / "Han har gett halsbrännan ett ansikte!" / "Han har lyft fram dumheten hos de utvecklingsstörda!" / Fast det där sista är kanske tveksamt.


5148/

Man höll länge liv i Raoul Wallenberg / Han sågs spela tyska schlagers på dragspel i ett ryskt fångläger långt efter sin död / Det var i och för sig bra gjort / Men! / Till sist gav man upp / Och det vart som tomt där ett tag / Men sen ordnade det upp sig / Det dök upp en ny fånge med evigt liv / Men den här gången dök han upp i Afrika / Men vad gjorde det / Det är väl inget direkt fel på Afrika heller.


5149/

KRÄVA NYA FORMER / Men allt modernt är numera hundra år gammalt / Att det var nytt igår borde betyda att det är gammalt idag / Men MODERNISMEN är som galten Särimner / Äts upp på kvällen men är som ny på morgonen / Men det är klart / Ibland kan jag sträcka mig till: "Jaha. Det där var ju påhittigt värre." / Men för det mesta bara: "Jaha. Det där var ju tillkrånglat till tusen." / I värsta fall får det väl bli: "Det där var jävligt tillgjort och dessutom gjort helt i onödan!" Och den dumma och fåniga ursäkten: "Jomen vår tid är ju så vådligt splittrad att vår tid kräver vådligt splittrade former!" / Är så dumt att det inte ens är lönt att påpeka att alla tider är splittrade till tusen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar