torsdag 14 oktober 2021

 5195/

BYGGA NYA BLÅKULLA / Inte alltid tro på folk / Inte alltid tro på vad folk tror / Förr fanns det faktiskt såna som själva trodde att dom besökt Blåkulla och festat med Djävulen själv / Dom trodde det verkligen och eftersom omgivningen också trodde gick det illa / Men en idag tror inte en jävel på att någon någonsin besökte Blåkulla / Däremot tror idag många på retroaktivt framvällande incestminnen / Och  på ritualmord på små barn / Gärna med kannibalistiska inslag / Inte för att det saknas några små barn just / Men ändå / Vill man tro är man villig att tro på vad som helst / Och så börjar man bygga nya Blåkulla.


5196/

Det oändligt goda BARNET / Som får oändligt god uppfostran / Och sedan gör hela världen till ett enda oändligt hav av godhet / Vilken romantisk utopi / Alice i underlandet förklädd till vetenskap / Men det blir då det / Hur är det nu / Nu är det oändligt misslyckade föräldrar som ständigt misshandlar sina barn som ofelbart växer upp till antingen Hitlar eller Hitler-beundrare / Det kallar jag dystopi / Andra kallar det vetenskap / Utopi och dystopi / Och aldrig mötas de två / Eller är det kanske just det dom gör på löpsedlarna.


5197/

Det här med SOM OM är mycket tveksamt / Tveksamma exempel: Dagens rasister ska behandlas SOM OM dom personligen var ansvariga för gårdagens grymheter / Alla katoliker ska behandlas SOM OM dom är personligen ansvariga för inkvisitionen / Alla svenskar ska behandlas SOM OM dom vore personligen ansvariga för häxprocesserna / Alla judar ska behandlas SOM OM dom personligen dräpt Jesus / Allt det här med SOM OM tror jag är korkat till tusen. 


5198/

Det behövs bas-sanningar / Såna sanningar som är självklara, och därför lätt glöms bort / Och därför alltid bör upprepas / Till exempel:" Det är mitt liv och det är jag som har hela ansvaret!" / Däremot är: "Samhället måste gripa in och göra mig lycklig!" inte en godkänd bas-sanning / Även  om många tror det /" Bättre vara olycklig på egen hand än jättelycklig på andras!" var förr ett känt ordspråk / Ordspråk kommer och går / För det mesta går dom / Idag hör man sällan: "Den som skyller på andra skyller på sig själv!" / Länge sen jag hörde / Men dom säger att hörseln blir sämre ju krokigare man blir / Så det kan helt enkelt ha med hörseln att göra.


5199/

På gången känns en god komiker igen / Om du inte kan gå roligt så är du inte rolig / Men det är också på gången man igenkänner Uppsalas nattliga dårar / Uppsala är känt för sina nattliga dårar vilket naturligtvis beror på närheten till två universitet /" Att leva nära ett universitet kan allvarligt skada din psykiska hälsa!" står det som bekant på pillerburkarna / Han som försökte stjäla "mina" tidningar när jag var tidningsbud gick inte bara konstigt utan hade också en konstig hatt / Att dårar försökte stjäla "mina" tidningar tog jag bestämt avstånd ifrån / Gärna med våld / Men att dårarna föredrog att vara ute på nätterna hade jag däremot full förståelse för / Det är nog bara på nätterna dårarna får vara i fred.


5200/

Minnens i "Tommy eller Elvis!?"

Då han i bra minne.

Men inte sedan dess har någon debatt varit så enfaldigt polariserad som invandringsdebatten.

"Onda eller Goda!?"

Eller:

"Klokt eller korkat!?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar