onsdag 27 oktober 2021

 5242/

Behov = Önskemål = Oändliga / Resurser = Ändliga / Huru förena dessa som inte går att förena / Viktigast är att veta vars man startar / Startar man i Behov, alltså i Oändliga Önskemål kommer man aldrig att bli nöjd / Startar man däremot i Resurser, som alltid är Ändliga, kommer man heller aldrig att bli nöjd / Vad tror jag själv / Själv tror jag inte alls, eftersom jag är ateist / Själv tror jag att Oändligheten med van hand bör överlåtas åt antingen teologer eller astronomer.


5243/

Alltid misstänksam mot såna som vill bekämpa LÖNESKILLNADER av DEN orsaken, men däremot inte av DEN / Och alla ofina följdfrågor:" Vilka löneskillnader godtar du då ? Och varför just dessa löneskillnader? Och varför är löneskillnader något dåligt i DET fallet, men inte i DET? Och varför är LIKALÖN orättvisast av allt? Och om du inte godtar löneskillnader på grund av kön, men däremot glatt på grund av utbildning och begåvning, diskriminerar du då inte dumskallarna? Visst gör du det, även om du inte själv säger det. Varför är en  lönediskriminering trevligare än en annan?" Frågar jag intresserat. Och fortsätter fråga. Fast jag vet att jag aldrig kommer att få några vettiga svar.


5244/

- Jag har träffat Gud. Hon var svart och hette Toni Morrison. Fast hon är väl inte särskilt bra just på att författa. Men det behöver man väl inte vara när man samtidigt är svart, kvinna och Gud. Det borde väl räcka. Fast jag tycker förstås att  hennes förra bok var betydligt bättre än den här jag lyckades ta mig igenom i helgen. Hennes förra bok kommer nog däremot att stå sig ett bra tag till, även om jag nog måste hålla  med dom som säger att det finns gott om longörer i Bibeln.


5245/

Zola: "Den stora gruvstrejken" visade sig till min förvåning (och jag blir gärna förvånad) vara en bra bok. Här finns "allt" som man sedan läst till leda. Här finns den lede handlarn som vill ha betalt in natura av såväl mor som dotter. Här finns kvinnokollektivet som dricker kaffe och skvallrar. Här finns allt. Och här dricks inte vin utan öl. Här känner man sig lika hemma som i en svensk pilsnerfilm. Det är trevligt att känna sig hemma, men boken är annars inte särskilt trevlig. Snarare Beckett än hedervärd arbetarskildring. Men jag tror att böcker, som inte är som man tror att böckerna är innan man läst dessa böcker, ofta är bra böcker. "Bättre än sitt rykte", eller i alla fall annorlunda än sitt rykte, och rykten är sällan särskilt bra sibyllor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar