måndag 1 november 2021

 5277/

Om arbetet är livets mening är industriroboten den perfekta människan.

Nutidens utopi: Arbete åt alla!

Fast förr drömde man om en framtid där ingen behövde arbeta.

Det var i alla fall bättre utopier förr.


5278/

- Jag struntar i tyngdlagen, jag är anarkist!


5279/

Hellre eftertänksamt regn än förslöande sol.


5280/

Först självberömma: "Kvinnor har aldrig startat några krig!"

Sen självsnyfta: "Kvinnor har aldrig haft någon makt!"

Och det självklara sambandet: Man kan inte föra krig utan makt. Därav namnet krigsmakt.


5281/

Arbetslivet gick bra. Men familjelivet gick dåligt. På dödsbädden drog han alltså slutsatsen att han skulle ha satsat helt på arbetslivet. Varför i all världen hade han slösat bort stora delar av sin dyrbara tid på ett så misslyckat projekt  som familjelivet?


5282/

Förr var man gubbe i fyrtioårsåldern. Och gumma i trettioårsåldern. Vår tid påstås vara åldersfixerad. Kanske det. Men i så fall åldersfixerad på ett betydligt ungdomligare sätt.


5283/

- Trivs du i himlen?

- Klart man trivs! Tacka för det! Men  det är bara det att man aldrig får vara i fred.


5284/

Recensioner: Det som är bra vet man redan. Det som är dåligt vill man inte veta.


5285/

Vara stryktålig bra - slippa stryk bättre.


5286/

"När jag får lust att verkligen engagera mig i något brukar jag hålla andan tills det går över!"


5287/

- Kan du livnära dig som författare?

"Nej!" svarade han och svalt ihjäl.

Och själv försörjer jag mig i första hand på sparsamhet.


5288/

Det var bilismen som dödade Bessie Smith. Inte rasismen. Men eftersom alla vill att det ska vara rasismen så säger vi väl det. Huvudsaken är att alla blir nöjda & glada.


5289/

"Jo, jag är intresserad av bra historier. Men myterna överlåter jag till tomtarna."


5290/

A8 /Boden / 60-tal / Befälens yrkesutbildning gick ut på att få oss att avsky befäl / Och många befäl var väldigt yrkesskickliga.


5291/

- Författeri är inte åsikter utan formuleringar!

- Formuleringar av vad?

- Nå,  ibland formuleringar av åsikter då. Om du ska vara så himla petnoga. Men även nedbrytningar av åsikter, samt viktigast av allt: Formuleringar av allt det viktiga som blir kvar när åsikterna väl dragit förbi.


- Nej jag har ingen bra formulering!

- Men du har väl en åsikt?

- Författeri är formuleringar, inte åsikter! Barn och åsikter får folk fixa själva!


5292/ 

Åsikten att kulturen är till för att förändra och förbättra samhället? Det påstås ofta att Beethovens femte symfoni höjde det dåtida barnbidraget med minst hundra kronor per barn och år?


5293/

Om fredsrörelsen är vårt enda hopp har vi inget.


5294/

"Visst är bilen en frihetssymbol! Om man avstår från bilen får man gott om fritid! Och fritid är nästan lika bra som frihet!"


5295/

"Visst är det tråkigt att livet är meningslöst! Men meningslösheten behöver väl inte vara tråkig!" Sa han som alltid brukade gilla läget till tusen.