torsdag 18 november 2021

5451/

- Jag har alltid stått i skuggan av andra. Men jag har ändå aldrig tyckt om att sola. Att sola är en hobby för huggormar. Lustigt att sol slagit igenom som symbol för livet? Sol utan vatten är öken. Och öken är döden. Hylla hellre regnet. Och kraftig solbränna är en lika bra signal som tatueringar och trasiga jeans: "Titta! Där går ännu en osjälvständig dumskalle!" 


5452/

- Själv är jag stoiker. Utom förstås när det gäller mig själv. Då är jag som folk.


5453/

Att beundra folk som talar vackert om FREDEN är som att beundra en författare för de böcker han påstår att han tänker skriva.


5454/

- Nä nu får ni sluta misshandla varandra!

- Men vad ska vi göra istället då?

- Uh?

- Som det nu är har vi i varje fall full sysselsättning!

- Jaså? Jaha? Ja då är det väl bäst att ni fortsätter att misshandla varandra då? Men kanske att ni kunde försöka att misshandla varandra lite tystare?


5455/

Jag upplever fysisk teater som fysiskt obehaglig och helst inte alls. Finns något värre än fysisk teater? Klart det gör. Det finns clowner och karneval. I värsta fall samtidigt. Det vill säga sånt som bidrar till förbuskningen av kulturlivet. Och vad kan då kulturpolitiken göra åt det här problemet? Inte ett dugg hoppas jag. Däremot har jag inget mot bondkomik. Om det är komiskt. Men det är bondkomik aldrig. Men om man väl bara får bort bönderna från bondkomiken kan det kanske bli bra.


5456/

Han var väldigt snabb. Men tyvärr bara som medlöpare. Men ska man vara medlöpare ska man vara snabb. Man ska ligga i täten av klungan så det inte märks att man är medlöpare. Att vara före sin tid är lika dumt som att tjuvstarta. Eller lika klokt. Allt beror på om man blir upptäckt eller inte. Problemet är inte att medlöparna är dumma utan att medlöparna är kloka. Om medlöparna bara var en korkad fårskock skulle problemet lätt lösas genom att byta till en klokare vallhund. Det gäller att följa med sin tid så skickligt att alla tror att man egentligen leder.


5457/

- Jag har gått ur statskyrkan!

- Var det svårt?

- Svårt, nä det var väl bara gå som vanligt?


5458/

Om du har kontaktproblem! Ring elektrikern Inte psykologen! Eller fixa kontaktproblemet själv! Då mår du bäst även om lösningen kanske inte är bäst. 


5459/

- Vi lever väl ändå inte på medeltiden!

- Glömmer du inte bort medel-Svensson?


5460/

Bidrag: Ibland en rättighet. Sällan en nyttighet.


5461/

Idag finns det kvinnlig sexualitet. Fast förr fanns det också manlig sexualitet. Men eftersom den allmänt ansågs vara felaktig avskaffades den vid årsskiftet.


5462/

Svetten på artisten anses bevisa att artisten är bra. Lika dumt som att utropa den idrottsman som svettas mest till segrare. Jag föredrar artister som svettas mindre men svänger mer.

- Kolla va han svettas!

- Det är väl inge, det kan väl vem som helst! 


5463/

Jag tycker att det tråkiga med att arbeta är intressantare än det tråkiga i att vara arbetslös. Om man går att ersätta med en robot Eller med en dator. Eller med något annat. Eller med någon annan. Eller med ingenting alls. Kan man knappast ha gjort någon större nytta. Inte undra på att arbetslösheten skrämmer. Att få svart på vitt på att man egentligen aldrig har gjort någon större nytta kan knappast muntra upp någon.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar