måndag 1 februari 2021

3911/

En bra filmatisering bör ta fram även det dåliga i en bok.

3912/

Fördelen med att läsa klassiker är att man inte längre tror att man själv lever i någon särskilt svår tid.

3913/

Cecil Taylor hamrar på sitt piano, precis som på femtiotalet.  Och varför skulle han byta stil, när inte dixielandmusikerna gjorde det.

3914/

Wittgenstein? Jag kan inte berömma sånt jag inte kan bedöma. "Det man inte kan bedöma ska man strunta i!" som han själv inte sa.

3915/

"När den väpnade kampen ringer på dörren kommer jag inte att vara hemma!"

3916/

Vad är en VEGANGSTER, undrar många. Ungefär som en militant nykterist, svarar jag. Alltså en sån där som spränger Systembolag i luften, så att inte andra ska få dricka alkohol. Alltså en idiotaktivist.

3917/

Att en del unga idag ska anses vara ansvariga för Hitlers brott igår är en vanlig men mycket konstig åsikt.

3918/

Om man en gång varit på samma plats. Och kanske till och med växlat ett ord med en känd person. Hade man enligt hans mycket generösa definition "träffat" denna kända person.

3919/

Det gamla fina amalgamet!  Som den visa urbefolkningen känt till i tusentals år!

3920/

"Pessimist-romantiker". Jag har ingen aning om vad det kan betyda. Men jag tycker det ser ut som om det kanske skulle kunna betyda något. Så det får stå kvar. Till vidare. När allt kommer omkring så är TILL TUSEN ett uppenbart klotterplank. Och ibland är TILL TUSEN till och med ren klotterplankning. Det slinker ner sånt man läst. Sett. Eller hört. Men vad gör det: "Intet nytt under solen!" som man sa förr. Och: "Även läsefrukter innehåller vitaminer!" som jag själv sa på den tiden.

3921/

 - Mer och mer övertygad om att ett dåligt samvete är en dålig drivkraft.

- Vem blir glad över att du är sur?

- Jaså han!

3922/

Han såg ut som om han sålt smöret och tappat gudstron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar