söndag 31 januari 2021

ATT BEDRA EN BEDRAGARE

3910/

Att det aldrig ringer nån Bedragare! En sån där äkta Bedragare som man läser om i tidningen! Som är ute efter att lura alla gamla! Men aldrig att han ringt till mig. Ett jävla sätt. Känns som om man inte blivit sedd eller nåt. Det är orättvist att aldrig bli uppringd av en Bedragare. Fast man fyllt 75 och allt. Men även om han inte ringt än, är det ändå bäst vara beredd på Bedragarn. För när han väl ringer vill han visst ha såväl lösenord, som koder, som bank-id, och annat sånt  där småkrafs.  Om jag fattat rätt. Och om han kan sitt jobb. Och då, när han en vacker dag ringer säger jag bara: "Jag tycker det är så himla bängligt hållpå med data och det, tycker inte du det också?" Och då håller Bedragarn förstås med, för det är hans jobb att först hålla med i början, så då föreslår jag istället: "Men om vi skulle göra så här då! Jag tar ut alla mina pengar på banken i kontanter! Rubb & stubb, vareviga öre jag sparat ihop under åren! För va ska banken med mina pengar till, dom har ju ändå helt slutat med kontanter!  Dom klarar sig nog fan ändå utan mina slantar, dom har ju aktier och sånt att ta till om det skulle knipa för dom! Och sen kommer du hit och hämtar upp kosingen kontant i en återvinningsbar plastpåse! Så slipper jag sen helt oroa mig för att mina pengar bara ska försvinna någonstans i datan! Och så slipper vi ju båda hållpå bängla med data och det!  Va säger du, hur tycker du det låter, tycker du det låter bra?" Och Bedragarn säger att han tycker att det låter väldigt, väldigt bra, och att jag agerar hur klokt som helst. Och vi kommer överens om att han ska komma och hämta sina/mina pengar om tre dar, fast efter klockan tre så jag hinner hämta ut rubbet från banken först. Och vi är båda nöjda och belåtna, inte minst Bedragarn låter det som. Och så på slutet nämner jag lite diskret: "Jo, förresten, ja höll nästan på glömma! Jag har en granne som är polis, och jag tänkte det kunde bli trevligt om han också hade tid titta in! Det blir ofta som småtråkigt att dricka kaffe om man bara är två, tycker inte du det också?" Men om Bedragarn också tycker det är trevligare vara  tre när när man dricker kaffe fick jag aldrig riktigt veta. Först vart han som tyst, och sen hörde han aldrig ens av sig nå mer. Fast dom säger ju att många Bedragare är tystlåtna, så han var väl en av dom. Men fast han aldrig dök upp sen, är det ändå bra vara förberedd, även om ingen Bedragare skulle råka ringa. Det finns gott om gamlingar att ringa till, så ibland glömmer dom väl bort nån enstaka, så jag antar att det var det jag drabbades av. Men ändå bra att man nu är fullt beredd på allt, även om man själv kanske är aningen äldre än man själv ofta tror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar