torsdag 18 februari 2021

 4023/

Finns frågor man bör undvika / "För då hade det inte blivit någon bok, någon pjäs, eller något alls!" / Som typ-exempel tar jag naturligtvis: "Havets hjältar" / Där man då och då stöter på båtar som ska in till kusten / Men ingen kommer någonsin på att man då helt enkelt kunde ha låtit Harvey byta båt / Eller i varje fall kunde ha påpekat att Harvey levde och mådde bra / Kunde kanske ha varit trevligt för hans  stackars föräldrar att få höra / Men då skulle det förstås inte ha blivit någon bok / Ibland är det klokt att ställa sig dum.

4024/

Regeringen duger bra som förvaltare av den allmänna förvirringen.

4025/

"När man är så himla fattig som jag har man full rätt att genom korkade inköp bli ännu fattigare, något måste man väl ändå ha rätt att få unna sig!?"

4026/

Ingenting går att "skoja bort". Tråkigt nog. För det vore väl himla trevligt om man kunde "skoja bort" allsköns elände. Men hur skulle det i praktiken gå till att "skoja bort" något? Skulle det räcka med att säga till exempel: "Tihi!"? Och sen skulle då, till exempel, döden vara borta? Jag får nog jobba på det där.

4027/

SNÄLLKRITISKA STUDIER:

Dags för det årliga Sverigemästerskapet i svaghet: Ju Svagare - Desto Ädlare Uti Fädrens Spår! Och i år finns det en favorit: "Du ska inte komma här och snacka om svaghet! Jag är tusen gånger svagare än du! Du har ju inte ens eksem! Då ska du bara hålla tyst!" Och utmanaren höll tyst, och svaghetsfavoriten segrade stort, det var ren utklassning, och alla var glada till tusen.

4028/

"Jag tycker det är trevligt med tryckfrihet! För jag har hört att diktaturer inte tycker det är trevligt med tryckfrihet! Så när vi har tryckfrihet, har vi inte diktatur! Och det tycker jag bara är trevligt! Och sen får dom andra säga vad dom vill!"

4029/

Vilken grupp är bäst på civilkurage? Och vinnaren är: Jehovas Vittnen! (Tveksamma applåder) Tyvärr tycker många. Men har man vunnit, så har man vunnit. (Applåderna är inte längre tveksamma utan obefintliga ) Jag vet, jag vet! Halvgalna men hedervärda, en mycket vanlig kombination numera. (Enstaka burop) Och på andra plats kom:

4030/

En mamma klagar på att Samhället tog hand om hennes barn vilket ledde till att barnet dog.

En mamma klagar på att Samhället inte tog hand om hennes barn vilket ledde till att barnet dog.

Stackars Samhälle. Samhället kan bara förlora. Det borde gå att få fram något bättre än ett Samhälle? Men vad ska man egentligen sätta i stället för ett Samhälle? Eller vem? Ingen vet. Men alla vet att man aldrig får kritisera klagarna. Och man får aldrig granska gnällarna. För då vet man aldrig hur det skulle börja sluta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar