måndag 1 mars 2021

4077/

I sina minnesanteckningar nämnde han många kända personer som han träffat. Men ingen av dessa kända nämnde honom i sina memoarer. "Att nämna - eller att bli nämnd."  Viss skillnad.

4078/

ODJB/ Alla som vet vet vad ODJB betyder / Antingen kopierade ODJB den äkta New Orleans-jazzen / Och ger då den tidigaste bilden / Eller så spelade ODJB en förvanskad version / Och kan då naturligtvis inte anklagas för plagiat.

4079/

Struntar man i kritik, bör man också strunta i beröm. Någon logik bör man väl ha plats för i sitt huvud, även om det inte alltid känns så.

4080/

Två yrken som ibland springer i jobbet: Tidningsbud och börsmäklare.

4081/

Jag var på lägenhetsvisning i "min" bostadsrättsförening. Jag noterade minst tre lögner av mäklaren. Och jag drog minst lika många slutsatser.

4082/

Jag har aldrig riktigt brytt mig om Ingmar Bergman. Har aldrig haft några religiösa behov, är ointresserad av att gräla, har aldrig märkt någon viktig konflikt mellan att vara borgare eller konstnär. Och eftersom jag tvivlar på allt annat tvivlar jag förstås också på konsten, religionen, och Fan-och-hans-mormor. Men det är väl inget att gapa om.

4083/

- Dagens ungdomar är helt annorlunda! Dels reser dom till Australien, och dels kan dom allt om datorer! Vad månde bliva av dessa ungdomar i framtiden!?

- Tja, det månde väl bliva storkonsumenter av resor, samt flitiga datortryckare? Men vad är det som är så bra, eller ens intressant, med detta? Har väl inget med kreativitet, frihet, eller personlighet att göra. Och om alla ungdomar kan sånt är det snart ointressant.

- Jo. Ja. Visst. Men. Ändå.

4084/

Den viktigaste vardagstesten av dem alla: Den som inte självmant byter toalettpappersrulle saknar empati. Eller har negativ sådan. Lusten att vara jävlig mot andra bör aldrig underskattas. Jag råder dig  i så fall att byta till en annan partner. Eller varför inte helt enkelt skaffa en städerska, gärna från något billigt östland?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar