onsdag 17 mars 2021

 4161/

Jag har aldrig sett en elektron, men jag har hört att dom är väldigt små. Och jag har heller aldrig sett ett samhälle, fast dom lär vara väldigt stora. Men jag tror ändå att båda finns. Det gäller bara att komma en bit bort, så man ser dom tydligt. Det är ofta så med abstraktioner, att dom gör sig bäst på avstånd, men dom kan ju vara trevliga ändå, bara man inte låter dom gå till överdrift.

4162/

Det retroaktiva rätt-tänkeriet: Eftersom man inte klarar av dagens problem tar man i gengäld beslutsamt itu med gårdagens.

4163/

Den begåvade invandraren visste redan vilka fördomar som var godkända: "Aldrig att jag skulle vilja bo i Djursholm bland alla vidriga människor där!"

4164/

Ditt-partiet hade flest röster. Men Datt-partiet hade bäst åsikter. Enligt egen åsikt. Vilket parti var mest avundsjukt? Ditt-partiet, eller Datt-partiet? Vad tror du? Motivera!

4165/

Det är svårt att lära någon annan att leva bra. Men det är lätt att hindra någon annan från att leva bra. Det finns något sorgligt här någonstans, även om jag inte riktigt kan sätta fingret på vad det är som är så sorgligt. Men fingret har hur som helst inte ett dugg med saken att göra, det är ofta så med fingrar.

4166/

Ge aldrig beröm till såna som är självbelåtna! Det skulle bara vara att kasta tårta-på-tårta! Nej! Det  såna som är självbelåtna verkligen skulle behöva är en rejäl omgång gammaldags pajkastning!

4167/

Jag tänker aldrig på att jag är ensam när jag är ensam. Jag bara tänker. Men när jag inte är ensam tänker jag ofta på att jag inte är ensam. Det verkar väl nästan som om det skulle vara bängligare att tänka än att vara ensam, men det där kan förstås vara en smaksak.

4168/

- Jag vill arbeta med svaga människor!

- Jaha, så du ska bli vampyr du också?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar