måndag 22 mars 2021

 4183/

- Jag vill hjälpa människor!

- Det var tråkigt att höra, jag vill nämligen inte bli hjälpt.

4184/

"Stress? Schwammel! Gör det du ska! Sov! Och strunta i resten!"

4185/

Det är såna som "varit något" som har svårast att godta att numera bara "vara inget", det vill säga pensionärer. Och med att "vara något" avses alltid  ett yrke, inget annat duger. Och man tar till allt. Man skriver sura insändare, man går med i sura föreningar. Himla tur att det finns föreningar att gå med i där man fritt kan få utnyttja föreningsrätten att gnälla och intrigera till tusen!

4186/

"Genusforskningen är vår tids rasbiologiska institut!  Tidstypiskt tjafs som egentligen bara har till uppgift att förvåna och uppröra eftervärlden! Vänta ni bara!"

4187/

Jag inget emot ryck-upp-dig-böcker. Kan knappast göra någon större skada. Och att betona att folk faktiskt har ett visst ansvar för sina egna liv är väl inte helt fel. Men vad tror jag då om ryck-ner- dig-böcker? Kan sådana böcker kanske skada? Svår fråga. Fast dåliga råd har förstås fördelen att vara väldigt lätta att följa. Så om budskapet bara blir, som så ofta i dessa böcker: SUP SOM ETT SVIN! VAR SUR TILL TUSEN! SKYLL ALLTID PÅ ANDRA! SKIT I ATT UTBILDA DIG! DET ÄR KUL ATT KNARKA! LITE MISSHANDEL HAR VÄL INGEN DÖTT AV! ATT VARA HEL OCH REN ÄR BORGERLIG PROPAGANDA! Och alla dom andra gamla vanliga visdomsorden? Nja, jag är nog ändå lite tveksam.

4188/

Som så många andra åldringar var han minst lika envis som infantil: "Jag tror I ALLA FALL vad jag vill!"

4189/

Om man är öppen för allt flyger dumheten lätt in genom fönstret.

4190/

Pensionärsliv på balkongen mittemot: Mannen har sin rökning, Kvinnan har sin dammtrasa, och kaffet har dom ihop. Mannen ser ut att sakna något, förmodligen arbetslivet. Kvinnan, som aldrig haft något arbetsliv, har däremot ingenting att sakna, hon har bara att damma på precis som förr. En del har det bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar