måndag 17 mars 2014

1227/ Frihetskämpar? Duktiga på att kämpa. Dåliga på frihet.


1228/ Lite artighet kostar så lite och ger ännu mindre.


1229/ "Gärna arbete! Men naturligtvis inte på heltid! Inga fanatiska överdrifter!"


1230/ Att ha för mycket att göra är att vara lycklig utan att veta om det.


1231/  "Jag skulle aldrig köpa en begagnad lägenhet av en mäklare!"


1232/ I staden får man vara ensam i fred.
     På landet vet alla om att man är ensam.
     Jag störs inte av att vara ensam.
     Men jag störs av att alla andra vet om det.
     Jag vill vara ensam i fred.
     Okommenterad ensamhet är inte ensamhet.


1233/ Böcker om och av helgon är alltid oläsbara.


1234/ "Om du tycker om att titta på henne är hon vacker, sen får hon se ut precis som hon vill!"


1235/  När musik påstås vara bästa sättet att få lugn och ro, är det något fel. Att själv välja buller är inte att slippa buller. Vem är det som har stängt av tystnaden?


1236/ Ingen tror väl längre att sjukskrivning och sjukdom är samma sak? Så vidskeplig är väl ändå ingen idag?
     Men det finns fortfarande många som är så vidskepliga att dom tror att arbete och arbetstid är samma sak. Märkligt.


1237/ Alla behöver en blåslampa i baken, men få vill själva hålla i handtaget.


1238/  Jag har alltid undrat vad De Onda egentligen skulle göra, när De Onda väl lyckats erövra hela världen? Skulle De Onda sedan bara sitta där, och småjävlas med varandra på heltid?
     Det verkar lika ointressant som himlens påstådda harpospel, fast tvärtom.
     Slutsats: Jag tror inte att De Onda har framtiden för sig.


1239/ Enda mönster jag kan se i mitt liv är oviljan att passa in i något mönster.
     Tur att jag inte har någon vävstol.




1240/ På Hjalmar Söderbergs tid var männen totalt hjälplösa i hushållet. Männen kunde inte ens koka kaffe, och att koka ett ägg ansågs vara ett svårt konststycke. Männen var helt beroende av kvinnor, och därtill det obehagliga beroendet av diverse tjänstefolk. Det var tider det. Det var sämre förr. I alla fall för männen. Men män gynnas alltid av maskiner. Förr hade männen hushållerska. Nu har männen hushållsmaskiner.  Och många män har inte ens märkt någon skillnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar