onsdag 12 mars 2014

1198/ Om man har rätt att välja har man även rätt att välja bort rätten att välja.


1199/ Men i lumpen var språket demokratiskt till tusen! Även den dummaste fattade snart att ett sexskämt alltid gick hem! Ett dumt och dåligt språk, men demokratiskt värre.


1200/ Framtidstro?
     Förr hade dom himlen. Trodde dom.
     Nu har dom pensionen. Tror dom.
     Men pensionen är, trots allt, trovärdigare än himlen.
     Framtidstro.


1201/ Hennes fulhet var i varje fall vackrare än alla andras alldaglighet.


1202/ Gravsten: JAG VISSTE VAD JAG VAR
                           MEN JAG VET INTE VAR JAG ÄR


1203/ KOLLEKTIVKLUMPAR
Jag är svensk, cyklist, och man. Men framförallt är jag mot kollektivklumpar.
     Jag ansvarar inte för andra cyklister. Jag tar inget ansvar för andra svenskar. Och jag vägrar absolut att vara ansvarig för andra män.
     Ständigt detta kollektivklumpande: "Uppsalacyklisterna kör som dårar!"
     Gör dom inte alls. Men en del uppsalacyklister kör som fria radikaler.
     "Svenskarna super som svin!"
     Gör dom inte alls. Men en del svenskar super som svin, vilket däremot få svin gör.
     Och populärast av alla kollektivklumpar: "Män misshandlar!"
     Inte alls. Men en del män misshandlar. Det har jag läst i tidningen, och då måste det vara sant. Och det tycker jag att dom ska sluta med.
     Jaja. Och alla vet att kollektivklumperiet egentligen bara är svammel. Men ändå är det så vanligt. Varför? Bra fråga: Det är vanligt därför att det är trevligt att dela upp och dela in. Framförallt när man själv alltid hamnar på den rätta sidan. Att kollektivklumpa ger alltså en behaglig självbild, och världsbild. Men, det är ju egentligen bara en svamlig lögn?
     Tja. Lögn och lögn? Något får man väl offra, för att få det trevligt. Och sanningen är ofta det första som ryker. I såväl krig som debatt.
     Alla försök att få kollektivklumparna att sluta svamla brukar sluta med: "Ska DOM förbjuda oss att kollektivklumpa nu också!? Nu har DOM gått för långt! Lever vi kanske inte i ett fritt land?!"
     Ständigt dessa dumma DOM. Dumma DOM dyker alltid upp. Allt ont och dumt kommer från DOM. Men VI är däremot alltid goda. Och VI har dessutom alltid rätt.
     Att överge en så trevlig världsbild vore väldigt otrevligt. Och ingen vill väl överge en så mysig självbild. Därför kommer kollektivklumperiet att överleva oss alla. DOM kommer att fortsätta att klumpa ihop DOM. Och bunta ihop DOM. Och dela in. Och dela upp. Och den-eller-den gruppen kommer att utpekas som dum. Eller som elak. Eller kanske bara som konstig.
     Och det enda man egentligen kan göra, är ett envist påpeka det enfaldiga i kollektivklumperiet.
     Men då blir resultatet bara att man själv blir hopbuntad med dumma DOM: "En sån där som bara vill göra sig märkvärdig! En sån där som inte vill vara som FOLK!"
     Och det är helt rätt. Som FOLK vill jag verkligen inte vara. FOLKET är den kollektivklump som ställt till med mest elände i historien.
     Men att idag be-om-ursäkt för FOLKETS synder igår, är ändå att vara en dumskalle.
    Det populära retroaktiva rotandet, är det den gamla goda arvssynden som spökar, eller är det bara  tidstypiskt tjafs? Bra fråga.
     "Haha! Dom var JÄTTEdumma förr! Mot trälarna! Mot kvinnorna! Mot häxorna! Mot samerna! Mot pigorna! Mot drängarna! Mot arbetarna! Mot dårarna! Mot bögarna! Mot brottslingarna! Mot katterna! Och mot halta och lytta, och mot dom där små, vad det nu var dom hette? Haha!"
     Jaja. Men när tänker egentligen NATUREN be-om-ursäkt för inlandsisen?
     Och när tänker äntligen Gud be-om-ursäkt för syndafloden?
     Jaja. Men den som idag ber-om-ursäkt för andras synder igår, är sannerligen en dumskalle.
     Och mot dumskallar tänker jag definitivt vårda mina fördomar.
     Alla har rätt till en rejäl generalisering.
    









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar