måndag 10 mars 2014

1175/ Det är tråkigt att söka sanningen men det är roligt att hitta den.


1176/ Droppen urholkar inte stenen.
     Men en massa droppar urholkar ibland en sten.
     Men det finns lika många stenar som droppar.
     Och en urholkad värld är en ihålig värld.


1177/ Det är pinsamt att missförstå. Men det är ännu pinsammare att älta missförstånd.


1178/ Den som väljer Pepsicola framför Cocacola har inte gjort något val.


1179/ Åsikter man ogillar kallar man fördomar. Det är skönt slappa, och slippa debattera.


1180/ Man kan inte vara skeptisk till allt och alla, utan att ibland bli biten av något eller några.


1181/ Det första förhållandet, som var viktigt genom att vara det första.
     Det viktigaste förhållandet, som var viktigt genom att vara viktigast.
     Det pågående förhållandet, som är viktigt genom att pågå.
     Och det sista förhållandet, som blir viktigt genom att vara det sista.


1182/ Hans taktik var att liksom försöka låta två ELÄNDEN ta ut varandra. Taktiken hjälpte visserligen inte ett dugg mot hans ELÄNDEN, men han fick i varje fall lite omväxling i eländet.


1183/ När man är ensam ser samhället ibland väldigt stort ut.


1184/ "Ja, fick man bara bort arbetslivet, skulle jag vara en varm anhängare av livet!"


1185/ Men både Baudelaire och Billie Holiday hade fel: Man måste inte alls alltid vara berusad!
     Men däremot måste man alltid vara road. Eller räcker det att vara intresserad?
     Jag har alltid varit svag för den engelska dam som på dödsbädden lär ha sagt: "Jag måste säga att det hela har varit väldigt intressant!"


1186/ "Jag tar alltid ställning för de svaga! Och för den lilla människan! Svaga och små, ju svagare och mindre desto bättre! Dvärgar, pygméer, bandarer, vad som helst, bara dom är små! Små och svaga ska dom va! Ju svagare, desto bättre! Finns det något härligare än en riktigt, riktigt svag människa! Helst förstås en kvinna. Och gärna en från Thailand. Dom är som behändig dom där. Liten och svag, och med såna där stora hundögon, som kvinnorna brukar ha där i landet! Och riktigt, riktigt liten och svag ska hon va, så hon inte vågar slå tillbaka! Då känner man verkligen att man lever! Då känner man sig stark och manlig till tusen! Svaghet är förbanne mig det bästa jag vet! Bortsett kanske då från jakt och fiske, men det är ju, i stort sett, samma sak!"


1187/ Jag märkte att många uppsalabor sjöng och cyklade samtidigt. Alltså simultant, det vill säga på en gång. Det verkade vara ganska svårt, tyckte jag nog i början. Jag har själv aldrig kunnat cykla och sjunga samtidigt, men det kan ju vara en vanesak. Jag tänkte att det nog berodde på att Uppsala har fler körsångare, än staden egentligen behöver.
     Men sedan märkte jag att många också gick och grät helt öppet på gatan. Mest kvinnor förstås, men nu började jag ändå undra vad allt det här kunde betyda.
     Men sedan kom jag på: Att det är nog det här nya med alla telefoner-och-datorer-och-allt-vad-det-nu-heter, som har ställt till det? Många kan inte längre skilja på privat och offentligt? Man har som suddat ut gränsen mellan sitt eget liv och andras? Man uppför sig som om man medverkar i en direktsändning av sitt eget liv?
      Så om man offentligt visar upp sitt ointressanta privatliv, skulle det liksom bli intressant?
     Dom är påhittig en del.
     Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om allt det här. När man var yngre hade man gott om teorier. Men numera får man nöja sig med gissningar.
     Men det går bra det med.


1188/ Om man ändå bara ska gå vilse är det bättre välja väg själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar