onsdag 31 juli 2013

760/ Hon var extremt fördomsfull. Hon ansåg att svenskar var stela och tråkiga. Däremot var. Nä! Det finns ingen anledning att utveckla andras fördomar, något får dom göra själv.

761/ Förr var det: Ve, ve, ve!
        Nu är det: www.
        Men i grunden är det samma sak.
        Men vilken är i så fall grunden.

762/ Men om man läser svenska romaner, som faktiskt är skrivna på femtiotalet. Då får man fram: "Det dystra femtiotalet". Kalla kriget. Tråkigt arbete, sex dagar per vecka. Rökning och tristess. Fåniga filmer på biograferna. Alan Ladd. Alltid Alan Ladd. Ingmar Bergman? Aldrig Bergman. Bergman var till för begravningsgäster. Och råckenråll? Råckenråll var enfaldig musik för dumma tonåringar. Råckenråll var inget för vuxna. Vuxna diggade jazz. Gammal eller ny jazz. Men, i bästa fall, jazz. I sämsta fall Snoddas. Meningen med livet? Bostadsbrist och bristande tvättmöjligheter. Hade man handfat, hade man det bra. Äktenskapskriser. Och alla blev med barn. Cykeln fick punktering, och det enda man kunde göra var att röka en cigarett till. Femtiotalsromantiken fanns aldrig på femtiotalet. Han kom senare. Långt senare. När kom han, kanske på sjuttiotalet. Men romantik biter hur som helst bäst retroaktivt.

763/ Att tvivla på idrotten är mer provokativt än att tvivla på Gud. Och att tvivla på damidrotten är att svära i kyrkan. Och att svära i kyrkan tyder på att man brukar hålla till där. Gud, eller idrott? Ibland måste man välja. Och då bör man välja den som är statistiskt säkerhetsställd.

764/ Självbiografiskt? Haha. Sant? Hoho. Det är stor skillnad på sanning och på redigerad sanning.

765/ Det finns dumma och dåliga människor. Och det finns dumma och dåliga förklaringar till att det finns dumma och dåliga människor. Och jag vet inte vem av dom som är värst.

766/ Går inte en dag utan att jag gratulerar mig själv till att jag inte har någon TV. Det finns mycket att vara tacksam för här i livet. Problemet är bara att veta vem man ska tacka. Jag funderar på att tacka riksdagen.

767/ Att bli upprörd över andras åsikter är att tvivla på sina egna.

768/ Alla kan ha åsikter om idrott. Även de dumma. Då blir det dumma åsikter, visst-visst. Men inom idrotten finns det stor tolerans för dumma åsikter.

769/ Att alltid vara engagerad är att aldrig leva.

770/ Döden är abstrakt, men ålderdomen är konkret. Visst-visst, jag håller helt med dig, men själva dödsögonblicket kan väl ändå bli väldigt konkret? Det kanske kan bli ungefär som att ta bort en visdomstand? Jag får återkomma. Eller är det bara några få som får återkomma?

771/  "Hänga med? Jag är väl ingen husvagn heller!" (Repris? Tror jag. Inte ens jag brukar läsa det jag skrivit. Och varför skulle jag det.)

772/  Allt är "exkluderande". "Exkluderande" är inget argument. "Exkluderande" är totalt ointressant, det enda viktiga är om något är bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar