tisdag 15 juni 2021

 4536/

Två "pork-pie-hat"-bärare: Lester Young och Buster Keaton.


4537/

Att man mycket väl vet vad felet är betyder tyvärr inte att man kan avhjälpa felet.


4538/

Hon var modig / Hon var jättemodig / Vilket mod hon hade / Hon var så modig att hon till och med vågade anklaga "Sverige" för att inte ha varit modigt under Andra Världskriget / Då är man modig till tusen / Det retroaktiva hjältemodet går inte av för hackor.


4539/

- Man kan ju inte bara sitta hemma och stirra in i väggen!

- Har du bara en vägg? Själv har jag minst fyra. Och jag tittar gärna på mina väggar. Förträffliga väggar på det hela taget, Har aldrig haft några som helst väggproblem. Mitt liv är där jag är, och när jag är hemma är mitt liv beläget mellan mina fyra väggar.

- Du får allt att låta så enkelt!

- Tänk om allt är enkelt?

- Så långt har jag aldrig tänkt?


4540/

"Jag har aldrig velat ha ett mångkulturellt samhälle och jag förstår inte ens va ja ska ha det till?" svarade han som inte ens var tillfrågad.


4541/

"Vad bryr jag mig om tsaren?" Är fortfarande en vanlig fråga. Fast om man inte känner till tsaren klarar man inte av alla korsord. Men för mig är frågan snarare: "Vad bryr jag mig om staren?" Eftersom jag har starka fördomar mot fåglar, inte minst mot starar.


4542/

- Har verkligen Samhället rätt att stänga ner Samhället bara för att skydda Samhället?

- Fråga nån annan


4543/

Deckarnas lavaström fortsatte att forsa fram / Och förstörde obevekligt allt och alla i sin väg / Skulle det aldrig ta slut / Det skulle aldrig ta slut / Det svenska mordbehovet behövde ständigt fyllas på / Det kan aldrig bli för många seriemördare / Det kan aldrig bli för mycket sadism / Hur många bestialiska mord måste  Medel-Svenson egentligen ha för att må bra?


4544/

Banktjejen trodde mig inte när jag sa att jag var pensionär utan synade mitt pass. "Det syns inte!" sa hon när jag sa jag var  76. Men unga kvinnor är lika dåliga på att bedöma "äldre" som jag är på att bedöma unga kvinnor. Och ännu värre nu under pandemin då "äldre" framställs som sköra halvdöda dementa vrak som man måste vara jättesnäll mot eftersom dom annars riskerar att gå sönder och dö. 


4545/

Det var väl inte direkt fel att vara duktig i skolan. På sin höjd att man kunde bli kallad "plugghäst". Och att ha framgång hos flickorna kunde kanske leda till att man blev kallad "tjejtjusare". Men bäst av allt var förstås att vara duktig i idrott. Då blev man inte kallad något särskilt, bara beundrad. Även om man hade hur dåliga betyg som helst Och såg ut som kom-och-hjälp-mig. (Jag har alltid undrat hur han såg ut? Om det ens var en man?) Men, å andra sidan: Att vara dålig i skolan garanterade förstås inte alls att man blev lyckad sen i livet. Så enkelt var det inte. Ibland klarade dumskallarna sig bra. Ibland inte. Och en del fulingar växte in i sin fulhet. Och en del som var skitsnygga förfulades och stod i. "Tiden biter alla år" som det heter. (För det gör det väl?) Och idrotten har begränsad hållbarhet. Bäst före datumet för idrottarna hade gått ut. Ju fortare du springer, desto fortare ramlar du i gropen. Och till och med "tjejtjusarnas" charm avtog med tiden. Det var egentligen inte ens lönt att  försöka spå hur det skulle gå. Och det var det väl inte heller någon som försökte. Varför skulle vi hålla på och spå, vi hade fullt upp med skolan ändå utan en massa spådomstjafs.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar