torsdag 10 juni 2021

 4466/

- Jag är inte säker på att jag förstår hur du menar?

- Det var roligt att höra, att förstå är ett överskattat nöje.


4467/

Den Nya Naiviteten: Tron att man kan åtgärda sjukdom, åldrande och död. Fler läkare! Mer resurser! Bättre mat- & motionsvanor! Osv! Men döden kommer alltid att vara mer vanlig än värdig.


4468/

"Jävlar så spanskt!" Positivt av Skellefte-raggare på A8. Som inte kunde spanska, och aldrig varit i Spanien. Men jag gissar att Spanien 1963 var lagom lockande exotiskt för en Skellefte-bo. Idag hade han behövt dra till med minst Thailand.


4469/

Har aldrig haft lust att bli "expert" på någon författare. Verkar bara bökigt slösa tid på att försöka förstå andra. Jag har haft fullt upp med att försöka bli "expert" på mig själv. Det har väl inte gått sådär jättebra det heller, men konkurrensen har i alla fall varit mindre.


4470/

GÖRA & ONDGÖRA

Det enda man behöver GÖRA är att lyda alla påbud. Då dör man aldrig, vilket är trevligt.

Eller så kan man ONDGÖRA sig över Alla Andra som inte lyder alla påbud lika lydigt som jag gör. Och det är nästan ännu trevligare.


4471/

På Göbbels tid hade folk inte mycket att välja på. Antingen kunde man konsumera propaganda, eller så kunde man konsumera ingenting alls. Men idag finns det hur mycket som helst att fritt välja mellan, och ingen kan förbjuda dig eller hindra dig att välja vad du vill. Men ändå väljer så många propaganda. Man väljer frivilligt att glatt låta sig fördummas. Fast man samtidigt tror sig vara klok. Det är inte klokt egentligen när man tänker efter, men det är det man inte gör när man valt propaganda. 


4472/

"Det var kanske inte bättre förr, men det är i alla fall sämre nu!"


4473/

En obehaglig sanning: Du är inte på äldreboende för att bli botad, du är där för att dö.

Ännu en av våra populära "Dödslögner".

 -Vi ska alla den vägen vandra!

-Men usch & fy så du säger! Tänk om någon blir kränkt?


4474/

När dementa dör är lättnadsprocenten ungefär lika hög som i en jättetorr Dry Martini. (Trist? Visst! Men.)


4475/

- Varför är Coronan så populär?

- Därför att han får så  många att tro att man kan göra så mycket åt döden.

FAKTARUTA: Det kan man inte.


4476/

En favorit. "Den lever väl som lever väl dold."  Är en uppenbar motsats till: "Vad som helst är värre än att hängas i tysthet." Om ingen bryr sig om dig när du lever är det högst tveksamt om din död kommer att bli särskilt uppmärksammad. Då får du nog se till att dö på något spektakulärt sätt. Frågan är om det ens längre kommer att räcka med att bli mördad?


4477/

Alla dom här småsakerna som jag strör ut / Ser jag som delar i en helhet / Eller är det att ta i / Det är att ta i / Men det är ändå så / Nog / Röster / Repliker / Åsikter / Parodier / Surr som snurrar runt / Kanske inte direkt dramatik / Men ändå snarare åt dramatikhållet/ Än åt något annat håll.


4478/

Som sagt / Jag tror inte ett dugg på din rätt att bestämma över mitt språk / Eller ens över mina ord / Det är jag som väljer / Det är jag som bestämmer / Det var en fotbollsspelare från Uruguay som kallade en engelsk fotbollsspelare för "negrito" / Det skulle han inte ha gjort / Det fick han fan för / I England / Men i Uruguay blev språkvetarna arga / Och sa att "negrito" inte alls var något negativt ord / Inte på spanska / Och anklagade engelsmännen för att inte veta ett dugg om hur man använde det spanska språket / I Uruguay är inte "negrito" något negativt utan snarare tvärtom/ Sa spanskspråkvetarna surt / Och då blev det en helt annan historia /Det blev en imperialistisk stormakt som försökte tvinga sitt eget språkbruk på ett litet land / Det blev ungefär språk-kolonialism / Och vem som fick skämmas mest på slutet vet jag inte/ För när det gäller språkmissbruk är det alltid någon som får skämmas på slutet / Det vet jag.


4479/

Men egentligen har han ju helt rätt när han säger: "Om jag bara lyckas hålla distans till döden kommer jag aldrig att dö!"


4480/

Inte bara BIBLIOTIKARIE att reta upp sig på häromdagen: BIBILIOTEK! Varför stavar så många bibliotekarier så dåligt? Beror det på miserabla uppväxtförhållanden? Eller beror det på att dom läst så himla många böcker att enskilda bokstäver bara upplevs som irriterande petitesser?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar