fredag 8 januari 2021

ÄLDRE ÄN VEM?

 3790/

- Idag känner jag mig aningen äldre.

- Äldre än vem?

- Äldre än jag kände mig igår.

- Svårt med ord. Om man nödvändigt vill använda ord i språket. Vad betyder till exempel ordet äldre?

- Ingen aning.

- Då är du aningen äldre.

- Äldre än vem?

- Äldre än aningen.

- Fast jag har en förstås en äldre bror, som är ännu äldre.

- Din bror är bara två år gammal.

- Men han är stor för sin ålder. Och han är betydligt äldre än min ettåriga syster.

- Det är inte roligt att bli äldre.

- Låt bli då.

- Jag försökte. Men det visade sig att det skulle bli väldigt, väldigt dyrt att låta bli att bli äldre.

- Dom kan i alla fall ta bra betalt.

- Det är tyvärr det enda dom kan.

- Men det är inte roligt att bli äldre, när man inte ens förstår vad ordet äldre betyder.

- Det är egentligen inte så svårt. Så här ligger det till med ordet äldre: Om du bara är äldre, är du bara aningen äldre. Om du däremot är äldre-äldre, är du över åttio. Men om du rent av är äldre-äldre-äldre, är du över hundra. Och om du är äldre-äldre-äldre-äldre, är du död. Svårare än så är det inte att bli äldre.

- Hade jag vetat att det var så enkelt att bli äldre, hade jag slagit till för länge sen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar