torsdag 14 januari 2021

 3823/

"Varför ska jag passa avgångstider som inte passar mig!?"

3824/

- Fast helst vill man förstås helt slippa golfspelare i bekantskapskretsen!

- Men det är väl himla kul med golf?

- Kul och kul, man måste lära sig att motstå frestelser.

3825/

"Ingen konversation för mig, tack! Jag har ihållande talsvårigheter!"

3826/

Författaravund är alltid motiverad. Får HAN stipendium, får inte HON. Får HON en pjäs antagen, får inte HAN. Den enes bröd är den andres död, och den andres roman är den enes refusering. Avund som är motiverad, är motiverad avund, och alltså inte elakhet.

3827/

Jodå / Jag tror visst att det religiösa språket är ett särspråk / Ett språk helt fredat från förnuftets ofta otrevliga krav / Men varför hoppa från det förnuftiga till det religiösa / Vad vinner man med detta hopp,  och vad vinner man med flykten från förnuftet / Ett hopp uppåt som ändå bara gör att man tappar höjd.

3828/

Det är inte bra att vara alltför begåvad. Det leder bara till onödiga dumheter, på samma sätt som det inte är bra att ha alltför gott om pengar, det leder bara till onödiga inköp. Lagom är liksom bäst, som man sa förr, men då visste man inte vad man pratade om, men det vet man nu.

3829/

Man måste lära sig att trivas med att ha tråkigt annars blir det lätt bara tråkigt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar