onsdag 28 augusti 2013

913/ "Rösta? Självklart! Och jag tänker rösta på mitt gamla vanliga parti! Då vet man vad man får! Ingenting."

914/ Det mångkulturella samhället kommer aldrig att tolerera avvikande åsikter om det mångkulturella samhället.

915/ Den behagliga känslan av att, något-så-när, klara av sitt eget liv. Eller "lycka", som dom säger. Eller, om inte "lycka" helt enkelt handlar om att ha rätt tempo? Eller, om man kanske ska analysera "lycka" med måtta? Det kanske är med lyckan som med trollen, ingen av dom tål egentligen dagsljuset? Dom lär spricka båda två i solen. "Poff!" säger det bara, och det är det sista man hör från dom.

916/  "Sista svepningen har inga fickor!"
         - Spelar ingen roll. Jag utgår ifrån att det finns bankfack även därovan.

917/ Enligt UNT, enligt Mona Sahlin: "På sikt ska alla klyftor bort!"
     Det kallar jag sikt. Om man ser så långt, utan glasögon, då är man sannerligen synsk till tusen.
     Men? Lika lön, lika pension, lika begåvning, lika hälsa, lika vackra? Och alltså inte en enda klyfta?
     Det kallar jag utopi. Eller om jag kallar det schwammel. Jag har inte bestämt mig.

918/ "Löntagare" är en minst lika meningslös kollektivklump som "pensionärer".
     Fast ingen tror sig förstås veta hur en typisk "löntagare" ser ut: -Titta! Där går en löntagare!
     Men många anser sig veta hur en "pensionär" ser ut: -Titta där! En pensionär!
     - Hur ser du det?
     - Lätt! Dom stultar! Dom äter kattmat! Dom är virriga i huvet! Dom pratar konstigt, och framförallt är det synd om dom!
     - Varför är det synd om pensionärer?
     - Det vet jag inte. Är man pensionär, så är det automatiskt synd om en. Det bara är så.

919/ Inte tycker jag den där datan är så snabb som dom säger? Så tidigt som 1976-77 struntade jag glatt i all dataundervisning på BHS. Och sen fortsatte jag glatt att strunta i datan i trettiofem år till, inga problem! Och aldrig att han gjorde mig nåt!  Det var först häromnyligen han fick fast mig, så jag skulle beteckna datan snarare som långsint, än som snabb.

920/ Visa indianer är det värsta jag vet. Bara bluff. Så många, och så visa, och ändå kom dom inte bättre än tvåa.

921/ Låtar som man aldrig riktigt blir klar med, eftersom man aldrig riktigt förstår texten, hur har dom egentligen tänkt? Om dom ens har tänkt? Eller konstverk som inte riktigt vill gå ihop, och därför fortsätter att irritera: - Men, varför gjorde han inte så-och-så istället, då hade ju han-och-hon sluppit dö på slutet, och varför skaffa han aldrig ett cykellås, så hade han sluppit allt elände och det? Då skulle allt gått som smort för dom, och alla skulle varit lyckliga till tusen!
     - Men då hade det ju inte blivit någon tragedi.
     - Man kan inte få allt här i världen.

922/ Båtresa: Men om pensionärerna bara inte klädde sig så fult! Gubbar i jeans, och tanter i vad som helst! Och varför rör dom sig så där stelt? Dom stapplar, och dom stultar, och det här är ändå dom friska pensionärerna, båten har bara trappor, ingen hiss. Och det värsta är att pensionärsstultandet smittar. Snart går alla på båten som om dom aldrig gjort annat än stultat omkring i tofflor i hela sina liv. Till och med besättningsmännen börjar röra sig som om dom glömt rullatorn i hamnen, vad skulle jag egentligen hit å göra, jo, jag skulle köpa ut, men bortsett från det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar