fredag 2 augusti 2013

786/ Korkat kräva nya åsikter av gamla religioner.

787/ Och varför heter organisationen då Röda Korset? Därför att Dunant var fanatisk korsordslösare. Så egentligen döpte Dunant organisationen till Röda Korsordet. Men ett ORD föll bort i trycket. Som så ofta på den här tiden, innan man hade telefon. Men Dunant tyckte: "Äh! Vafan! Det får duga! Man får inte märka ord i krig!"
     Och sedan den dagen heter organisationen Röda Korset. Ett ganska trevligt namn, på det hela taget.

788/ En lättläst bok är en bok, där läsaren fattar vad det handlar om, långt innan personerna i boken gör det. Men också en bok, där författaren fattar vad det handlar om, några sidor innan läsaren gör det.

789/  Jag skäms inte, mer än normalt, över att vara "pensionär". Men ibland skäms jag över pensionärer som påstår att dom "inte klarar av" en sänkning av pensionen med sådär femtio kronor per månad. Vadå "inte klara av"? Tänker dom dö, eller vadå? Och vad har dessa pensionerade personer egentligen lärt sig av sina långa liv? Tydligen inte att det  är klokt att ha ekonomiska marginaler. Och har man inte ens lärt sig det,  så har man inte lärt sig mycket. Så egentligen borde det  inte vara jag som borde skämmas, men jag ställer upp ändå, om ingen annan gör det.

790/ Om jag kunde skriva som en däckardrottning skulle jag låta bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar