tisdag 20 augusti 2013

856/ "FY!" säger jag, så snart jag får syn på en hund.
     Och hunden förstår precis allt vad jag säger.
     Kloka djur det där.
     "FY!"

857/  "En stad kunde verkligen skryta med att vara civiliserad, när den hade ett stadsbibliotek."
     Helt rätt. Och dessa kloka ord hittar man i "Bill och Ben och dubbelmördaren". (1986)

858/ Fast förr kunde folk festa utan mobiltelefoner! Men hur dom egentligen bar sig åt vet ingen idag. Att festa utan mobiltelefoner är idag en bortglömd konstart. Inga mobiler, det låter helt osannolikt! Det låter som en saga av den där dansken, vad var det nu igen han hette,men alla danskar brukar heta Sören, fast med danskt ö, det får duga, vi säger Sören.

859/  Jag erkänner. Jag har fördomar mot brottslingar. Jag tror att brottslingar ofta är rent kriminella.

860/ Drömmen om en ren värld. Där det inte finns någon som har fel åsikt. Där alla med elaka, eller avvikande, åsikter är helt utrotade eller tystade. En hundraprocentigt ren värld. Inga avvikare, inga fördomar, och på våra rena och rensade gator tågar bara rätttänkande. Alla dumma är utrensade, en totalt ren värld, en enfaldig och farlig dröm.

861/ FOLKET har lika många fördomar som folk har mest.

862/ Det är farligt värre att vara jätteklok. Då märker man inte när man, sakta men säkert, börjar att bli knäpp. Man har alldeles för mycket klokhet att ta av. Farligt värre.

863/ Han blev snarare vresig än vis på sin ålders höst. En del årstider är skoningslösa.

864/  När du börjar läsa biografier har du börjat på slutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar