onsdag 21 augusti 2013

865/ Hundra procent finns bara i diktaturer. Ja. En del diktaturer kommer till och med över hundra procent: Den Store Ledaren fick till sin stora glädje 102 procent av rösterna. Då måste Den Store Ledaren vara ohyggligt bra. Eller ohyggligt dålig på matematik.

866/ "Boken är skriven med hjärtat!"
     Jaså. Är den det. Med hjärtat. Jaha. Det är väl därför den är så dålig. Författaren borde provat penna istället.

867/ Han var inte ett dugg rädd för den stora, och egentligen enda, frågan: "Nå! Vad har du nu gjort av ditt enda liv!?"
     Men ibland var han rädd för svaret.

868/ Att kräva att kungligheter ska vara demokrater är som att kräva att kvadrater ska vara runda.

869/ Prinsesstårtsbröllop? Det händer ganska ofta att folk som jag inte känner gifter sig. Jag brukar hålla mig helt lugn. Och det gäller även prinsesstårtsbröllop.

870/  "Det är tur det anses tråkigt vara död! Annars skulle väl alla jävlar gå och dö!"

871/ Eftersom jag inte tror att det går fortare att cykla med cykelhjälm har jag ingen.

872/ Snarare islamkrameri än islamofobi.

873/ Skolavslutning i kyrkan? Jag kan höra musik i en sporthall, och ändå vara emot elitidrott. För en rätttänkande ateist är ett hus bara ett hus. Det finns inga heliga hus, en lokal är en lokal.  Dessutom: Det är svårt att påverka folk. Som tur är. Mässling smittar bättre än religion. Som tur är.

874/ Vårt behov av tröst är visserligen stort, men vårt behov av förklaringar är större. Förr trodde man att sjukdomar berodde på SYNDER. Så Jesus drev ut andar, förlät SYNDER, och folk vart friska på nolltid. Det var tider det. Men idag tror man att sjukdomar beror på LIVSSTILAR. Sant. Till viss del. Men ovisst till vilken del. Men lite klokare har väl mänskligheten ändå blivit sedan SYNDENS glada dagar? Fast, vem vet hur framtiden har tänkt sig saken? Vårdcentraler som förlåter SYNDER? Kan det bli en stor sak inom några år? Privata, eller offentliga SYNDER i så fall? Eller både-och? En het, men politisk, fråga som med all sannolikhet kommer att dyka upp i nästa riksdagsval.

875/  - Vad är det där för fågel?
         - Kan det inte vara en trut?
         - Gärna för mig.
         - Är truten en måsart?
         - Personligen föredrar jag Beethoven.
         - Men dom säger drillsnäppan tar priset?
         - Kanske det. Är man döpt till drillsnäppa har man en hel del att leva upp till.
         - Men ändå? Hela den här naturen? Med alla djur? Och blommor, ödlor och lianer? Nog är det väl ändå ganska påhittigt?
        - Beror på vad man jämför med. Om jag fick chansen skulle jag kunna hitta på en natur som var minst dubbelt så krånglig.
        - Det är sällan man får chansen att utveckla sin natur.
       - Och det har jag sagt åt dom hur många gånger som helst.
       - En del är dåliga på att lyssna. Sen må dom ha hur många öron som helst.

876/ Först hörde jag på Fletcher Henderson.  Sen på John Kirbys sextett. Och så var det då dags för Bix. Trodde jag. Men det var ett stort litet misstag. Bix Och Hans Gäng lät som en amatörorkester.
      Tänk om dom i alla fall hade rätt förr? Tänk om negrerna verkliga hade rytmen-i-blodet, som man sa? Och tänk om det kanske till och med var så att det var negrerna som uppfann jazzen, och inte Benny Whiteman? Tänk om fördomar har förtjänster? Ska fördomar då ändå utrotas som  kränkande jättebjörnlokor?

877/ Sånt man helt struntar i ska man totalt strunta i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar