måndag 3 augusti 2020

MORMORS-TRICKET

3639/

Det populära mormors-tricket: "Jag var visserligen inte med själv! Inte där & då! Men! I gengäld har min mormor berättat så mycket för mig att ni kan lita på allt jag skriver!"
     Mormors-tricket är till för att dölja att författaren faktiskt fantiserar fritt. Kort sagt: Surrar.
     Och mormors-tricket går bra även på film: "Den goda viljan" var ett vackert exempel.
     Men man har naturligtvis alltid rätt att byta ut mormor mot valfri släkting. Och sen är det bara att surra på.
Och härifrån härstammar det bekanta uttrycket: "Fan-och- hans-mormor."
Man blev väl som less på spektaklet.

3640/

Förr ansågs arvsynden vara roten till allt ont.
Nu tror man mer på arbetslösheten.
Det är ett stort framsteg.

3641/

Vad man väljer att citera?
Kan det säga något om tidsandan?
Inte vet jag.
Montaigne citerade i alla fall grekiskt-romerskt.
Och många brottas fortfarande med bibel-citat.
Men miljörörda kör med, mer eller mindre visa, mer eller mindre påhittade, indianhövdingar.
     Säg mig vem du citerar, och jag skall säga dig vem du är!
     Eller i varje fall, NÄR du är, vem du nu är, vilket också kan vara trevligt att veta.
     Men en småskeptisk världsbild bör förstås alltid skymta fram bakom dina citat: "Tvärsäkerhet är enfald" Vem sa det? Det sa nog många, och alla menade det..
    På tal om det: Montaignes "Vad vet jag?" påminner starkt om Fats Wallers kända: "One never knows, do one?".
    Men om man inte känner till Fats Waller behöver man förstås inte bry sig om honom.
    Och dessa likheter måste betyda något.
    Ja. Måste och måste.
    Men märkligt ändå att båda hade samma motto, fast deras liv för en uppmärksam iakttagare, förefaller att ha varit påfallande olika.
     För vad är det för likhet mellan en Montaigne, och en Fats Waller?
     - Vänta! Få se nu? Vad är det för likhet? Den var svår! Båda spelar piano..?
     - Det var bara delvis rätt. Men delvis är inte så bara.

3642/

Den som beundrar Bröderna Marx har inte förstått Bröderna Marx.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar