onsdag 30 september 2015

1707/ Trodde jag började bli blind. Men jag hade bara glömt tvätta fönstret.


1708/ "Respektera"? Sällan.
          "Tolerera"? Ofta.
          "Konstatera"? Alltid.


1709/ Egentligen inte enfaldigare att skylla alla problem på "invandrarna", än att skylla alla problem på "politikerna". Men att skylla på "politikerna" uppmuntras ändå av alla, även av "politikerna", lustigt nog.


1710/ Hon var lat. Men ville vara bland bildade människor. Men tyckte själv det var jobbigt läsa böcker.  Så hon läste inga böcker. Men det gick bra ändå. Hon fick vara med bildade människor ändå. Sånt kan bara kvinnor lyckas med. Och bara om kvinnor ser bra ut.


1711/ Han har alltid dyrkat. Först Gud. Sen Mao. Nu den egna familjen. Och alltid sig själv.


1712/ "Jo, jag kan göra hundra armhävningar! Fast då får jag ont i fingrarna. Så de gör jag aldrig."


1713/  - Och hur ska du fira jul?
           - Jag ska fira jul genom att för första gången på länge inte fira jul! Och det ska bli mig ett nöje.


1714/  En arbetsplats där kvinnorna bryter arm. Och blir sura när dom förlorar. Starka kvinnor. Fast sura förstås.


1715/ Säga vad man vill om "Tage & Geijer". Och det sa man. Men nog lät "Tage & Geijer" bättre än alternativet "Mao & Che"? "Mao & Che" gjorde sig aldrig riktigt i talkör. Och det som inte gjorde sig i talkör var inget bra alternativ.Visade det sig. Om inte snart. Så. Senare.


1716/ Men en del frågor måste nog lösas kollektivt: Halva folket kan väl knappast ha diktatur? Och andra halvan slipper?
     Men andra frågor behöver väl inte alls lösas kollektivt? Ta till exempel bara abort! Där räcker det väl bra om såna som är mot abort, låter bli att göra abort? För egen del? Finns ingen anledning alls till att ALLA ska göra och tycka likadant när det gäller abort. Tycker i alla fall jag.


1717/ På alla arbetsplatser finns det alltid Någon som tycker att det är jättekul med practical jokes. Som blir mer och mer opraktiska. Som blir grövre och grövre. Som blir till mobbing. Och det är alltså alltid denna Någon som ska stoppas innan det blivit i jättekuligaste laget.


1718/ Snällismen har segrat. Och skördat segregering. "Men huvudsaken är att det skördas!" säger De Snälla trosvisst.


1719/ Ordet "mattant" finns visserligen inte i mina ordböcker, men i gengäld finns det gott om mattanter i min arbetsmiljö.


1720/ Vore bättre om man inte hade bra självförtroende. Faran med  bra självförtroende är att man lätt får för sig att man är värd bättre. Och när man då inte får det bättre, blir det  till att börja svära något rent förbenat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar