fredag 25 september 2015

1675/ Bilhjälm skulle förmodligen förlänga fler liv än cykelhjälm.


1676/ Hon skrev kåserier av typen: "Det var bättre förr, fast förstås sämre, fast ändå som bättre, och i alla fall var det förr." Och blev populär. Många läsare hade lika konstigt minne.


1677/ Jag är en god människa, ty jag kör icke stadsjeep. Ej heller nyttjar jag vattenskoter. Dessutom eldar jag aldrig på berghällar. Och har komposterat hela min familj.


1678/ Om någon ser Boden som "en helig stad"? Blir Boden då en helig stad? Och måste alla andra då respektera att Boden är en helig stad?


1679/ Förr trodde jag att det fanns korkade personer. Nu vet jag att det finns korkade personer. Det är det som kallas arbetslivserfarenhet.


1680/ - Har du något livsprojekt?
          - Skulle vara döden då.
          - Tragiskt.
          - Jomen resan fram till döden kan vara hur komisk som helst. Det där med tragedi och komedi brukar jämna ut sig på slutet. Det säger alla.
          - Komiskt.


1681/ Hon hade inget utseende att tala om. Men då kunde ingen heller säga att hon var ful.


1682/  Förr var uppfinningar, uppfinningar. Skottkärran, skiftnyckeln, åskledaren och allt vad dom hittade på. Men det enda dom hittar på idag är diagnoser. Ständigt nya diagnoser, som kräver ständigt mera resurser, eller pengar som man sa förr. Ett samhälle som ständigt uppfinner nya diagnoser är ett sjukt samhälle, eller kommer i varje fall att bli.


1683/ Det är trevligt med begravningar. Men man ska väl inte bara tänka på nöjen. Det här nya med dubbla begravningar är jag tveksam till. Att stoppa ner en urna i en grop kräver väl ingen folksamling.


1684/ Digerdöden är mer roande än den stinkande "Karnevalska humorn".


1685/ - "Kampen om kolonierna" utkämpades konstigt nog i Flanderns skyttegravar.
     - Men där fanns väl inga kolonier?
     - Man tyckte det var skönt slippa resa till Afrika och kanske få malaria och annat elände på kuppen. Man vet vad man har när man får kriga på hemmaplan.
     - Och i Afrika var det väldigt torrt också. I alla fall i Sahara.
     - Så det blev många fördelar när man la ihop dom.
     - Och till jul fick dom ju kex och strumpor i paketen.
     - Bara en sån sak.
     - Så vad skulle dom till Afrika att göra. Där behövs inga strumpor. Och kexen smaka sand.
     - Hur ser du på det här med rent nonsens?
     - Beror på vad man jämför med.
     - Om du jämför med smutsigt nonsens?
     - Då tar jag smutsigt. Alla gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar