onsdag 25 november 2020

GÅ GENOM SNYFTVALLEN

 3708/

"Det är hårt / Man hänger inte riktigt med / Om man vill gå genom massmedians snyftvall måste man ligga i / Men somliga är som duktig på det där / Dom går genom snyftvallen stup i kvarten / Man blir som avundsjuk / Dom kan ha tre gånger så hög pension som jag / Men ändå går dom genom snyftvallen hur lätt som helst / Och får bre ut sig om sin stora stora fattigdom / Och det är så synd så synd om dom / Om dom får säga det själv / Och det är just det dom får när dom väl gått genom snyftvallen / Och stackars dom måste sälja huset hunden och hustrun / Och dom vet inte vilket som är värst att sälja / Och dom måste dra in på ditt-och-datt och kanske till och med på dutt / Och snart måste dom fatta tiggarstaven / Enligt egen uppgift / Och sen bara ha att se fram mot eller kanske snarare se upp till ättestupan / Inte ett öga är torrt / Ju våtare ögon desto mera känslor / Ju mera känslor desto dummare åhörare / Alltså dom som lyckas gå genom snyftvallen /  Dom som vet hur snyftvalserna ska dras/ Det är dom det / Men nu får man skärpa sig om man ska kunna hänga med i snyftsvängarna / Första jag ska göra är att inhandla en välfungerande tiggarstav /  Gärna av något ädelt träslag /  Man vill ju inte se ut som en slashas bara för att man är fattig till tusen / Fattigare än dom flesta i alla fall / Och sen får man börja vråla upp sig / Så man syns / Och säga ifrån på skarpen till massmedian / Att hallå här är jag och jag är fattigare än han som var här förra veckan / Titta bara vad fattig jag är / Mycket fattigare än han där som har dagstidning och körkort och allt /Men massmedian bara gäspar / Han har hört det mesta / Och sett ännu mer / Ta den där om Askungen också sa han åt mig /Men då vart jag nästan som förbannad / Vadå för jävla askunge sa jag / Jaså hon / Men vad har hon med det här att göra / Är man gift med en prins i en bagarbod ska man hålla tyst / Inte nog med att man är fattig / Man får ju inte ens jämlik behandling för sin fattigdom /Dom prioriterar dom som gapar mest / Och varför ska alltid dom som är rikast hyllas mest för sin fattigdom / Vad svarar du på det / Han svarar inte alls / Kunde man ha räknat ut med ena hjärnhalvan bakbunden / Det är inte lönt / Borde jag ha fattat från början / Alla kan inte gå genom snyftvallen / I alla fall inte alla på en gång / Det skulle bli ett jävla liv."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar