lördag 21 november 2020

EN SVÅRT SVENSKSKADAD PERSON

 3704/

Först gamla vanliga VI och DOM: När en person som länge poserat som om hon vore VI, oväntat visar sig vara en typisk DOM, blir många rätt irriterade. Och det blir många alldeles rätt i.

Men det finns svårare fall än VI och DOM: För några år sen uttalade sig en svårt svenskskadad person: "Jag har försökt få bostadsbidraget höjt. Nio kronor var det enda påslag de kunde ge mig" säger XX bittert "Och socialbidrag tänker jag inte ta emot. De ville ge mig 760 kronor, men har jag klarat mig själv hela livet tänker jag fortsätta med det. För mig är det av stor vikt varifrån bidraget kommer. Jag vill att kommunen ska gå in med ett bidrag och subventionera mitt boende."

Framförallt är jag fascinerad av XX:s märkliga definition på " att klara sig själv".

Tydligen skulle XX kunna tänka sig ett demonstrationsplakat med texten "JAG VILL HA BIDRAG - INTE SOCIALBIDRAG!"

Men det var alltså för några år sen. Idag är allt, och alla, annorlunda. Och idag handlar det förstås om helt andra belopp. Det går framåt. Och idag finns det dessutom ett vaccin som hjälpligt hjälper mot allvarliga svenskskadebiverkningar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar