måndag 16 november 2020

VÅR FÖRTJUSNING I SVAGHET

 3701/

De Svaga beslöt sig för att skaffa en egen stat / Där inte allt skulle handla om pengar / Där människor skulle få kosta / Kosta till tusen / Och ofta mer än så / Det skulle bli en lycklig stat / Det skulle bli en långvarig stat / Var det tänkt / Men så blev det inte / Det blev en kortvarig stat / Och inte särskilt lycklig heller / Konstigt nog gick allt åt helvete / Och det gick åt helvete så fort att inte alla svaga riktigt hängde med i svängarna / Och det visade sig att allt handlade om pengar / I alla fall / Konstigt nog / Och nu fanns inte längre någon elak att skylla på / Det var ett mycket lärorikt experiment / Men eftersom det var ett misslyckat experiment var det förstås många som vägrade att lära sig något / Ett samhälle där samtliga är svaga är visserligen ett homogent samhälle / Vådligt homogent / Men kan man verkligen bygga ett bra samhälle på en bas bestående bara av svaga / Bra fråga /Ungefär som att i ett krig enbart bry sig om såna som blir sårade / Trevligt för såna som blir sårade men troligtvis inte ett framgångsrikt sätt att utkämpa ett krig / Tror jag / Gissar jag / Jag har aldrig varit sårad / I alla fall inte i krig / Det närmaste jag kom var väl A8 i Boden / Men det tror jag vi hoppar över / Och jag tror också att jag hoppar över det populära påståendet att ett samhälle ska bedömas efter hur det behandlar sina svagaste / Eller hur det nu var / Det finns så många vackra formuleringar att man gör klokt i att inte räkna dem alla / Formuleringar som fritt valsar omkring i debatten utan att någonsin utsättas för kritisk granskning / Men vem vill ge sig på så vackra ord / Och så många /  Vem vågar ifrågasätta vår förtjusning i svaghet / Och utsätta sig för de goda krafternas  grymma elakheter /  Bekvämare bara hålla tyst och brumma med i kören / Och vi vet ändå alla att vår  stora förtjusning i svaghet beror på att De Svaga alltid är Dom Andra / Dom som inte är som vi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar