tisdag 28 juni 2016

2250/ Jag tror inte på religiösa erfarenheter mer än jag tror på erfarenheter av spöken.


2251/ När man läser om Hemingway: Vilket tråkigt liv! Jakt, fiske, tjurfäktning, krig, surr och supande! Men i verkligheten bestod hans liv snarare av skrivande och sömn, och det är förstås betydligt roligare.


2252/ Om orden påstås "inte räcka till" för att förklara din religion, kan det kanske bero på att  din religion är för dum för att verbaliseras på ett bra sätt? Själv tror jag mer på ord än jag tror på Gud, och om du inte kan förklara vad du menar med ord, misstänker jag att din meningsfullhet är mycket måttlig.


2253/ Dumt pumpa in pengar i näringsgrenar man ogillar: Knark, prostitution, militär, eller tiggeri.


2254/ Skönt när man väl fattat ett beslut. Även om beslutet är fel. Då får tankeverksamheten i alla fall lov att lämna just detta område. Skönt.


2255/ För att vara riktigt framgångsrik som avundsjuk, måste man ha samma värderingar som dom man avundas. Annars blir det ingen riktig fart på avunden. Avund är inte min bästa gren, men däremot tävlade jag, som junior, i konsten att fullkomligt strunta i att vara som folk. Faktiskt med viss framgång, innan skadorna slog till. Ty där det finns idrott - där finns det skador, inget tvivel om den saken.


2256/ Det förbryllande namnet på min mormorsmor: Georgina de la Rose? Långt före min tid, vilken det nu är, men hursomhelst död sedan länge. Men nu finns visst en hockeyspelare som heter de la Rose? Som lär vara duktig, och som kanske är en avlägsen släkting? Låt han. Än har jag inte förfallit till släktforskning.


2257/ Att diktatorer får med sig enfaldiga folkmassor är inget att säga om. Men Hitler måste ha fått med sig en massa duktigt folk redan från början, för att få Tyskland att fungera så pass hyfsat på trettiotalet? Oroväckande. Diktatorer som bara drar till sig dumskallar är jämförelsevis ofarliga.


2258/ Om man inte fattar att det är kul att kolka i sig alldeles för mycket alkohol, har man nog missat  hela poängen med att kolka i sig alldeles för mycket alkohol.


2259/ Träaktiga skådespelare, som ansågs vara sämre, har stått sig bättre, genom att åbäka sig mindre.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar