tisdag 14 juni 2016

2173/ Mångtusenårigt kinesiskt schwammel.


2174/ "Jag är mest stolt över mina barn!" Säger många. Mammor. Mest. Men få säger: "Mina barn är inte mycket att skryta med! På sin höjd medelmåttor!" Alltså är nästan alla barn bra. Vilken tur.


2175/ Det är fult att kritisera minoritetsreligioner. Och det är farligt att kritisera majoritetsreligioner. Jag börjar misstänka att religioner ogillar kritik.


2176/ Jag är inte handikappanpassad. Inte än. Jag återkommer. Kanske.


2177/ "NINE": Smart göra en svag musical av en mycket musikalisk film? (8 1/2)


2178/ När man börjar säga "livet är så kort" har man levt alldeles för länge.
     (Troligen variant, men jag backar aldrig i texten, det är roligare att fortsätta framåt i vagnen.)


2179/ "Fasta renar kroppen från slaggprodukter!" Påstår fastingarna. Men är inte kroppen ganska duktig på att rena sig själv? Och vad är egentligen "slagg"? På fastingarna låter det som om kroppen skulle behöva ett rejält oljebyte då och då. Och kanske att fastingarna har rätt. Kanske inte.


2180/ Pinsamt när någon presenterar sig med partibeteckning: "Jag heter Ditt-och-Datt och är socialdemokrat!"
     Vadå ÄR? Om du ÄR ett parti tycker jag synd om dig.
     "Jag heter Ditt-och-Datt och är alkoholist!" kan  däremot vara vettigt i vissa sammanhang.


2181/ Tyvärr antogs inte mitt sloganförslag: "Våra korsord är så lätta att lösa att till och med rojalister klarar av det!"
     Men däremot blev det ont om bilder på kungahuset att tag. "Alltid något!" sa han, som inte hade något särskilt att säga, men rojalist var han i varje fall inte, det där är alldeles sant, "Historiskt!" sa Crusenstolpe i en fotnot.


2182/ "Orfeu negro" får visserligen inte längre heta "Orfeu negro" men är fortfarande en bra film som tar fram det uppskruvat hysteriska i karnevalen. Och döden smyger alltid i utkanten av en karneval.


2183/ Nu är man så gammal att man minns en tid då det gick att festa utan mobil. Idag krävs en mobil i ena handen och en burk i den andra. Men fördelen med mobilen är att den har utrotat ensamheten. Det finns inte längre någon ensamhet, det finns bara dålig mobiltäckning.


2184/ Alla ateister är islamofober. Bland annat. Alla religioner behandlas lika. Kan det bli mer rättvist.


2185/ Ett bra sätt att undvika näthatet är att undvika nätet. Men alla har ännu inte lärt sig tekniken att strunta i tekniken.


2186/ Stormöten? Allemansrätten? Demokratiskt till tusen, ser ut att gynna ALLA! Men gynnar i praktiken såna som kan tala för sig, och ta för sig. Men skendemokrati är inte det sämsta: "Vadårå? Dä lika för alla ju!"


2187/ Alla dessa tröttsamma Jesse James-resonemang: "Eftersom jag förlorade kriget har jag rätt att råna och mörda!"
     "Eftersom samhället varit taskigt mot mig har jag rätt att bränna bilar!"
     "Eftersom snuten är så dum har jag rätt att kasta sten på ambulansen!"
     "Eftersom alla andra varit dumma mot mig har jag rätt att råna alla andra!"
     Men det finns faktiskt ingen rånrätt.


2188/ Språkpoliserna är inget problem. Men såna som anser sig ha rätt att samtidigt vara språkåklagare och språkdomare ska man se upp med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar