måndag 2 november 2015

1866/ Att älska utan att uppskatta är inte att älska. Men ändå får det duga: "Until the real thing comes along." Sångerna har alltid rätt, även när sångerna har fel, problemet är att veta när.


1867/ Det gäller inte att förstå, utan att stå ut med.


1868/ Det vimlar av julskivor bland överlevande sjuttioåttavarvsskivor? Men egentligen inte så konstigt, julskivorna spelades bara någon enstaka gång per år. Man överlever alltså bäst genom att sällan användas?


1869/  Att "gilla läget" är bra. Ibland. Men för att vilja förändra och gärna förbättra läget måste man först ogilla läget.


1870/ Såna som misslyckats med allt men ändå anser sig vara experter på allt. Borde vara ovanligt, men!


1871/ Om man ställer frågan "Vad vill vi ha för samhälle?" får man fram fel individer. Men om man ställer frågan "Vad vill vi ha för individer?" får man fram rätt samhälle.


1872/ Det var egentligen inte jag som påpekade att hon ofta använde orden fel. Det var ordböckerna. Men det var jag som fick skäll. Helt rätt. Meningslöst skälla på en ordbok som inte ens har vett att bli arg.


1873/ Sagan om ringen? Nä! Troll och trollkarlar, kan man tänka sig något tråkigare? Skulle vara biljakter då, men troll och biljakter går inte riktigt bra ihop. Än så länge, men det är bara en tidsfråga.


1874/ Revolutioner skakar om samhällen på ett så omskakande sätt att slödder och sadister ständigt hamnar högst upp.


1875/ "Äntligen pensionär! Så bra har jag inte haft det sen barnbidraget!"


1876/ Till exempel Islam: Ett rörigt hopkok av andra religioner. Som så många andra religioner. Men förnuftiga personer lyckas visst alltid få ut något förnuftigt även av oförnuftiga religioner? Men varför förnuftiga personer nödvändigt ska behöva utgå från oförnuftiga religioner har jag väl aldrig förstått? Förmodligen saknar jag förnuft? Eller, saknar och saknar.


1877/  Hon var tillräckligt klok för att fatta att Alla Andra ansåg att hon var dum. Men hon var inte tillräckligt klok för att själv fatta det. Eller för att vidtaga nödvändiga förbättrande åtgärder ur klokhetsutvidgande  synpunkt.


1878/ Halva livet har jag plågats av frågan: "Och vad jobbar du med då?"
          Men nu har jag äntligen ett svar: "Jag jobbar som pensionär!"
          Och det svaret får duga ända tills jag får leverera det slutgiltiga svaret: "Jag jobbar som död!"
          Och då är allt fullbordat. Då, men först då, slipper du besvärande följdfrågor. Ingen bryr sig om vad du jobbar med när du är död.


1879/ Skulle vara kul kunna titta in i framtiden. Och läsa de eleganta analyser av VÅR TID som man då lätt kommer att kunna svänga ihop. Då kommer VÅR TID att ligga elegant uppsprättad på det teoretiska undersökningsbordet. Och alla kommer att läsa. Och instämma. Och totalt strunta i VÅR TID. Alla kommer att ha fullt upp med sin egen tids svåranalyserade röra.


1880/ Att kräva att "alltid bli trodd" är enfaldigt och odemokratiskt. Det är att kräva att Alla Andra, utan invändningar eller kritik, ska godta ens egen verklighetsuppfattning. En sådan blind tro passar bara för sekter och diktaturer. Att kräva något så korkat som att "alltid bli trodd" är alltid att själv vara korkad.


1881/ ETT: - Jag har råd att röka & kröka! Men jag har inte råd att gå till tandläkaren! Därför anser jag att det är Alla Andras plikt att betala för mina tandläkarbesök!
     - Men vore det inte ännu bättre om Alla Andra betalade för röka & kröka också? Så fick du pengar över till annat?
     - Det har jag inte tänkt på! Men det är klart dom ska!
          TVÅ: - Jag har inte råd att gå till tandläkaren!
                  - Men du har dock råd att röka & kröka?
                  -Jomen det är ju mycket roligare! Man måste lära sig att prioritera här i livet!
          TRE: Att påstå sig "inte ha råd med" är meningslöst om man inte samtidigt talar om vad man har råd med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar