onsdag 2 april 2014

1357/ 
 SOM GENOM ETT UNDER?
     Nu går "Det tomma hemmet" av Lidija Tukovskaja som radioföljetong.
     Men i min bokhylla har jag romanen "Det tomma huset" av Lidia Tjukovskaja och där står i förordet: "Den berättelse jag härmed förelägger den ärade läsekretsen skrevs för tjugutvå år sedan under vintern 1939 - 1940 i Leningrad."
     Och: "Först mot slutet av kriget och efter en lång skilsmässa återfick jag som genom ett under min skrivbok."
     Men jag tror inte på under. Däremot tror jag att romanen skrevs senare, kanske på sextiotalet då den trycktes i Frankrike.
     Det här med att, mer eller mindre mirakulöst, "hitta" gamla manuskript är ett gammalt litterärt trick. Och avsikten är förstås att ge sken av autenticitet. För om den här romanen skrevs före kriget, är den en litterär sensation. Men om den skrevs senare, är det "bara" en bra historisk roman.
    Lidia, borde hur som helst ända sen sextiotalet ha varit en högintressant person att intervjua. Hon borde ha jagats av all världens politiska och litterära journalister.
    Men jag hittar inte ens ett foto av författaren på nätet? Och varför hittar jag inte en enda intervju? Och varför finns det ingen rejäl biografisk artikel om Lidia?
     Beror det bara på att jag är dålig på att leta?
     Romanen är definitivt inte självbiografisk. Alla personer är kraftigt karikerade, men den som skrivit är ingen karikatyr utan en väl påläst person, van vid att skriva. För i all sin skenbara enkelhet är det en mycket välkomponerad roman. Med många tidsmarkörer. Men den som brukar ösa på med tidsmarkörer är den som skriver historiska romaner, snarare än den som skriver om sin samtid.
    Alltså: Snarare en historisk roman, än en samtida självbiografisk ögonvittnesskildring?
    Inte vet jag, och hur skulle jag kunna veta det, jag kan inte ryska.
    Och inte vill väl någon torpedera en bra historia? Det vore som att sabotera "Anne Franks dagbok", genom att avslöja att den egentligen var skriven av Lasse Widding.
     Och så elak kan ingen vara.
     Inte ens Stalin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar