tisdag 15 april 2014

1417/ Charmig dumhet stör mig sällan, men när dumheten är helt charmlös blir den helt olidlig.


1418/ Såna som tror att skattesänkningar, eller skattehöjningar, löser alla problem har inga problem.


1419/ Världsmästaren i positivt tänkande: När han blev enbent insåg han omedelbart fördelarna med att inte nöta så många skor.


1420/  Populister är alltid lyckliga, eftersom gnäll är deras lycka. Det finns inget som ett riktigt lyckat gnäll för en sann populist. Och lyckan tar dessutom aldrig slut, det kommer hela tiden nya, fräscha gnällobjekt.


1421/ Arbetsmiljöverket kom på besök: "Men oj vad ni böjer er!"
     "Men oj hur ni bär!"
     "Men oj så många potatisbullar ni packar!"
     Det var visst första gången Arbetsmiljöverket besökte en arbetsmiljö.


1422/ Fördelen med fördelningspolitik är att den är lätt att fatta. Därför kommer Sverige alltid att ha socialdemokratiska regeringar. Oberoende av partibeteckning.


1423/ Arbetsplatsvecka: Efter Torsdagströtthet, kommer Fredagsfnitter.


1424/ Det absurda artilleriet. Våren 1963. Mitt första besök i A 8:s matsal. Något slags befäl sa åt mig att knäppa översta knappen. Eftersom jag ansåg att det var min ensak, ansåg jag att det var en något egendomlig begäran. Men, man ville ju inte bråka första dan, så jag knäppte även översta knappen på vapenrock modell -59. Men sen knäppte jag naturligtvis upp knappen igen. Vid utgången fick samma befäl syn på mig och blev mycket uppbragt. Jag trodde att han var knäpp. Vad hade han med mina knappar att göra? Förstod jag inte då. Förstår jag inte nu.
     Om det var någon slags knappologi för att knäcka folk?
     Eller om det snarare var Knäppupp: Martin Ljung som 55:an Olga? Som ger en vanvettig, men sann, bild av en vanvettig organisation?
    Som numera är död. Men saknad av alltför många.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar