torsdag 10 april 2014

1384/  "Är hon tråkig, eller är hon bara tokig?"

1385/ "Akademiker" åberopar böcker och experter som sanningsvittnen.
          "Vanligt folk" åberopar bekanta och släktingar som sanningsvittnen.
          Det är svårt med sanning, men det brukar ordna upp sig ändå.


1386/ Att kräva att någon ska vara upprorisk är det mest konventionella man kan kräva.
     Jazzen var dansmusik. Jazzen var underhållning.
     Att idag kräva att jazz ska vara nyskapande är alltså att vara historielös.
     Och visst är det trevligt att vara historielös, men historielöshet får aldrig urarta till slams.


1387/  - Det bästa jag vet är att erkänna alla mina misstag!
           - Det säger ju alla.


1388/ Jag sparar inte pengar. Men jag får ofta pengar över. Det beror på att jag är en dålig konsument.
     - Men, man kan väl vara en bra människa fast man är en dålig konsument?
     - Här behövs mer forskning.


1389/ Att skjuta upp visdomen till ålderdomen, är lika dumt som att skjuta upp livet till döden.
    (Och för att kunna bli klok vid åttio, måste man vara korkad ända fram till dess.)


1390/  DU DUGER SOM DU ÄR! = STRUNTA I ATT UTVECKLAS!
     En genuint reaktionär paroll. Populär i radikala kretsar.


1391/ Civil olydnad! (Starka applåder!)
          En renägare skjuter en varg! (Inga applåder!)
          Klokt ransonera sina applåder. Klokt vara försiktig med civil olydnad. Nästa gång kommer den civila olydnaden att sikta på sånt du anser vara heligt.
          Civil lydnad kräver mer civilkurage än civil olydnad. (Fast får färre applåder!)


1392/ Om du inte tror på målet, går det trögt att sträva mot målet. Och för att kunna fokusera, är det en stor fördel att tro att fokus faktiskt finns. Det verkar alltså som om tro har ungefär samma funktion som skidvalla? Ja, det sa ju redan De Gamla Grekerna, som aldrig drog sig för att dra slutsatser.
   


1393/ Mina dagdrömmar säger si. Mina nattdrömmar säger så. Men båda surrar bara.


1394/ Personligen tror jag inte på någon av dom, men jag tror ändå att en kristen bör tro mer på Bibeln än på biskopen.


1395/ När massmedian trycker på snyftknappen trycker jag på avstängningsknappen.


1396/ - Att störta statyer är trevligt!
          - Och det är mysigt att mörda diktatorer!
          - Men sen brukar det bli besvärligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar