fredag 27 oktober 2023

 6951/

"Men! Det är något här jag inte fattar! Och inte bara här, utan även där: Eftersom invandrare är sjukare än svenskar, hur kan då invandrare i längden "rädda sjukvården"? Borde väl bara bli värre med tiden? Vore trevligt med ett vettigt svar, vilket förstås skulle förvåna mig om jag fick. Däremot skulle det inte förvåna mig om jag fick ett ovettigt svar, som så ofta i så känsliga sammanhang."


6952/

- Undrar om dagens populära retroaktiva tjafs har någon framtid?

(Eller jag undrar kanske inte? Jag kanske snarare hoppas?)


6953/

"Den hemlighetsfulla ön" var en bra bok av Jules Verne. Men när den skulle filmas var man förstås först tvungen att förändra, det vill säga försämra, den, för hur skulle det annars se ut. Vad borde göras? Det gamla vanliga: Först lägga till kvinnor. Alla vill ha kvinnor Och förstås tillsätta monster. Alla vill ha monster, i alla fall på bio. Och så lägga till en rejäl sjörövarskatt. För har man en ö måste man bara ha en sjörövarskatt, det vet ju alla. Men sen var det fullbordat. Man hade förändrat, man hade försämrat, och nu var det bara börja filma. Och det gjorde man. Inte bara en gång utan tiofalt. När det gäller att försämra böcker går filmbranschen sannerligen inte av för hackor. En bra bok blev till minst tio dåliga filmer, helt enligt filmkonstens alla regler. Hurreka! Som man sa förr. Långt innan filmbranschen ens blev en bransch.


6954/

Språkbruket förändras/ Ibland utan att Han själv märker det / Förr sa Han alltid "flyktingar" /Sen började Han vackla mellan "flyktingar" och "migranter" / Ibland i samma mening / Idag säger Han bara "migranter" / Han är flexibel till tusen / I alla fall i språket / Och det är där allt börjar och slutar.


6955/

Idag är det bara Putin och fredslystna som försöker skrämmas med kärnvapen, annat var det förr.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar