söndag 29 oktober 2023

INGET PERSONLIGT

 6963/

Han hade hört / Eller om Han hade läst / Att man skulle skriva personligt / Men inte privat / Jag skriver vad jag vill och hur jag vill sa Han sötsurt / Och Han till att tänka tillbaka / På eländet / Och Han fick eländet till att elegant sönderfalla i tre delar / Några dödingar/  Slaknande erotiskt intresse från ett visst håll / Och två opålitliga ben som varken bar eller brast / Man kan bli deprimerad för mindre / Tänkte Han / Från nyår till midsommar ungefär / Fick vara lagom länge vara deprimerad / Eller dyster och sur som man sa förr / Innan man börjat diagnostisera rubbet  / Fast så fort Hon kom tillbaka ordnade det upp sig med hälsan & kärleken  / Eller i varje fall med en av dom / En i taget sa pigan / Som man sa förr / Man hade humor redan på den tiden / Påstås det / Men man vet aldrig i förväg vad man vet först efteråt / Hon kunde kommit tillbaka som nån ur nån Lorca-pjäs / Svartklädd till tusen i kropp och själ / Kommit tillbaka som radikaliserad katolik / Och då fick det vara slutslamsat med sex för gott /  Men som tur var / Men åt dödingarna var inte mycket att göra / Det är ofta för sent att ingripa när nån redan är död / Är man död så är man / För det mesta / Fast det lär finnas undantag / Någonstans i Indien / Eller någonstans åt det hållet / Om man ska tro sånt man inte ska tro / Och bena / Bena fick Han ta under specialbehandling / Eller om bena blev bättre av sig själv / Man vet aldrig med ben / Så nu såg Han fram mot nästa övergångskris / Nu hade han köpt övergångsbiljett / Med begränsad övergångsgiltighet / Eller övergångslikgiltighet/ Fast man får förstås räkna med övergångskriser då och då här i livet / Sa Han så vist Han orkade få till det med tanke på att Han var täppt i näsan / Om man nu inte bara lunkar sig fram här i livet / Då slipper man övergångskriser helt / Säger dom / Och nästa övergångskris lär väl då bli döden / En rejäl sån sägs det / Eller kanske först den moderna LILLA DÖDEN / Det vill säga rullatorn / Finns det ett liv efter rullatorn undrar Alla oroligt / Ingen vet / Men Alla får veta / Tids nog / Min diagnos är min / Även om min diagnos är helt uppåt väggarna så är det i alla fall min diagnos / Och mina väggar är mina väggar även om tapeterna är så fula att dom inte ens syns på nära håll / Och aldrig glömma bort att komma ihåg att alltid hålla distans till sig själv och till andra / Så dom inte grötar ihop sig / Så man ser klart/ Så man ser om det ens finns något att se / Och när man inte kan göra något vettigt för någon annan är det vettigaste man kan göra att låta bli att göra något vettigt för någon annan / Det är alltid lätta saker som det är svårast att fatta / För att inte tala om göra / Nå / Det där vet Alla / Det är inget personligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar