torsdag 26 maj 2016

2048/ Moses hann knappt runt knuten innan israelerna började dyrka guldkalven. Det här med monoteism hade svårt slå igenom i början, så Moses blev tvungen ta till våld. Men då gick det bättre.


2049/ Från fem-böcker, till däckare, till riktig litteratur. Däckarna dög bra som övergångsobjekt.


2050/ Mång-och-ming-tusenårig kinesisk visdom gör man klokt att strunta i. Konjak blir bättre av att lagras, men kunskap är inte riktigt som konjak. Och kinesisk konjak smakar inte heller särskilt bra, jag har faktiskt testat, man vill ju ha kunskap.


2051/ Storstädning. Tio år sen sist. Inte dammråttor, utan dammkattor. Bra dom samlas på ett ställe, då blir det lättare slå ihjäl dom sen.


2052/ Numera är personalen på Systembolaget så trevlig att man blir nervös. Nästan som om vuxna personer skulle ha rätt att köpa vin & sprit, utan att  ens behöva skämmas.


2053/ Intellektuella som fjäskar för fotboll är inte intellektuella. Vete fan vad dom är.


2054/ Rabelais: Rolig i teorin, tråkig i praktiken. Dåtidens amerikansk-college-film med dass- och sexskämt?


2055/ Påsken ägnade jag, passande nog, åt religiösa grubblerier: Finns Gud? Vars bor han i så fall? Och vad är det för väder i himlen? Om man till exempel inte tål sol? Brukar änglarna bli brunbrända?
Och hur gör man, om man vill ha mörkt på natten? Har himlen rullgardiner, eller får man försöka sig klara sig utan? Och på vilket sätt är Gud egentligen släkt med Den Helige Ande? Tremänning, eller vad? Och kan Gud göra en höjdhoppsställning, som är så himla hög, att han inte ens schälw kan hoppa över ribban?
     Alltså, det gamla vanliga teodidumproblemet.


2056/ Den som försöker förklara med hjälp av liknelser får räkna med att bli missförstådd. Och, det kan ju ibland vara bra att bli missförstådd. Liknelser liknar ingenting, och varför skulle dom det, att likna andra kan aldrig vara något att sträva efter.


2057/  Autentisk annons: "Svart-vita bilder / Vi hjälper dig att göra dina färgbilder svart-vita"
     Äntligen någon som har fattat något, verkligheten var svart-vit från början, innan dom började smeta färg över han.


2058/ Jag tror INTE på kollektiv, jag tror INTE på klasser, jag tror INTE på strukturer, jag tror INTE på spöken, jag tror INTE på Jesus, jag tror INTE att Muhammed är hans profet, jag tror INTE på visa indianer, jag tror INTE på rojalism, jag tror INTE ens på allsång-om-alla-mänskors-lika värde, och dessutom tvivlar jag på idrotten.
     Men jag tror att jag kanske skulle kunna göra en ännu bättre lista på sånt jag tror på.


2059/ Vanligt påstående: Att humor slår nerifrån.
           Uppifrån, nerifrån, från mitten, helt meningslöst! Humor är helt beroende av publik för att fungera. Är publiken fördomsfull, blir humorn fördomsfull. Är publiken till vänster, blir humorn till vänster. Är publiken till höger, blir humorn till höger. All fungerande humor är populistisk. Humor kan bara vara "farlig" när den får FEL publik, och det får den aldrig.
     Vänsterpublik skulle få högerhumor!
     Och högerpublik skulle få vänsterhumor!
     Då!
     Då blir dom visserligen bara förbannade, men att bli förbannad är bättre än att bli bekräftad. Att bli bekräftad är att stagnera.


2060/ Mari Selander påstod att det fanns ett "osynliggörande av Memphis Minnie i blueskretsar, eftersom hon var kvinna." (Jag tror jag hörde det på radion?)
    Skivbolaget Blues Classics första LP var Memphis Minne. Och Blues Classics 13 var också Memphis Minnie.
   Ett osynligt osynliggörande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar