måndag 23 maj 2016

2017/ Prostitution? Ett yrke där man anser sig ha moralisk rätt att förakta sina kunder är nog inget riktigt bra yrke.


2018/ Han var fanatiskt ointresserad av idrott.


2019/ Först bytte svenskarna från Oden till Ansgar. Men sen bytte vi från påven till Luther. Och snart dags byta religion igen. Undrar vem det kan bli den här gången? Bäst tro lite lagom, så blir det inte så bängligt byta tro sen, ju mer trosviss man är, desto svårare byta, säger dom.


2020/ Jag är obotlig vardagsromantiker. För mig är det lika meningslöst att "leva för att resa" som att "leva för att ständigt vara påverkad". Vardagen vinner, och det gör han verkligen rätt i.


2021/ Om man haft Strindberg som granne? Skulle man samlat in alla hans arga lappar i tvättstugan! Och sen sålt dom! Men man väljer inte alltid sina grannar.


2022/ KOBRA: Ska man ha en telefon som fungerar dåligt, så ska den i alla fall vara snygg.


2023/ Regi Hasse Ekman: "Flicka och hyacinter" och "Ratataa". Vilken film kommer att vara fräschast i framtiden? Finns då fortfarande övertron på att "seriöst" är bäst? Jag tvivlar. Det är det enda man hinner med nuförtiden.


2024/ Vad datan kan göra är en sak. Vad jag vill att datan ska göra är min sak. Finessen med finesser är att man kan strunta i dom. Som hundar. Gäller visa vem som bestämmer. Och aldrig skämma bort dom. Min dator har aldrig fått ett enda grisöra, i alla fall inte av mig.


2025/ När man inte ens orkar blir glad, när man råkar få för mycket i lön, är det nog hög tid att lägga av med lönearbete.


2026/ "Bara vi blir av med kontanterna försvinner brottslingarna!"
Lika dumt som gårdagens: "Bara vi förändrar samhället kommer alla brott att försvinna!"
Bara? Bara är bängligaste ordet i svenska språket, så är det bara, det säger alla.


2027/ Ibland dyker det upp minnen, liksom av sig själv. Men jag är tolerant, låt dom dyka upp bara!
Som nu då: Ett extremt exempel på enfaldig prestige.
     Jag gick på bio i Uppsala någon gång i slutet av sextiotalet. Och eftersom jag hade pyspunka hade jag med en cykelpump i en systempåse. Men vaktmästaren trodde att det var en flaska: "Den där får du inte ta med in i salongen!"
     När jag visade upp cykelpumpen kunde han av prestigeskäl ändå inte backa: "Ja, men ÄNDÅ! Den där får du lämna i kassan!"
     Och jag gjorde så. Och jag skämdes inte ett dugg. Inte varje dag man får en gratis anekdot på köpet. Däremot har jag helt glömt bort vad det var för film. Det var nog inget särskilt, förmodligen en färgfilm, eller nåt liknande.


2028/ "Pensionär" är en nästan lika bra yrkesbeteckning som "studerande". Dom var visserligen bara två dom där, men ändå räckte dom bra till för hela halva mitt liv.
     "Studerande", "pensionär", och "död", kan man komma längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar